Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: På min arbetsplats trängs folk ofta och nya grupper skapas hela tiden

”Under rasterna hänger de tillsammans sju–åtta stycken över ett kortspel som utspelas på ett litet bord där det egentligen bara borde sitta fyra”, skriver Helena Walker Lidén om eleverna på hennes skola.Bild: Pontus Lundahl/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
”Det är viktigt att förenkla” sa en kollega idag. Det är sant, stora statistiska studier kan inte i sin helhet redovisas i varje medium – det vore absurt. Med det sagt har jag läst rapporten från FHM som det flitigt hänvisas till för att hävda att ”lärare” inte har ökad risk för att smittas av covid-19 jämfört med andra yrkesgrupper.
Vad jag tycker mig se är att det visst är en ökad risk generellt för personal i skolan, i varierande grad. Lyfter man ut enskilda grupper står dock barnskötare och förskollärare ut. Detta är intressant i sig. Varför har just dessa ett ”relativ risk”-värde under det som motsvarar andra yrkesgrupper? Har någon undersökt det? Kan det vara för att de utsatts för otroligt många virus genom yrket? Kan det vara för att de har mer rigorösa hygienrutiner på plats redan sedan innan? Kan det vara för att de inte testat sig i någon större omfattning eftersom de är sjuka ”för ofta” och inte kunnat göra det varje gång?
Detta skulle jag vilja veta.
Bortsett från dessa två grupper är det ökad risk för alla yrkesgrupper inom skolan förutom gymnasielärare.
Skälet till det senare?
Under fem av dessa månader träffade vi överhuvudtaget inte elever och knappt ens kollegor; vi var i samma typ av karantän som de flesta övriga tjänstemän i samhället.
Den ”kanske till och med något minskade risken” då som det har pratats om? Handlar det månne om ovan nämnda siffror angående barnskötare och förskollärare? Eller handlar det om att grundskollärare och barnskötare har en lägre risk att hamna på IVA jämfört med övriga yrkesgrupper?
Hur står sig fördelningen mellan könen i just dessa yrkesgrupper jämfört med den konstaterat ökade statistiska risken att hamna på IVA om man är man?
Gymnasielärare ska vidare studeras för att det ska finnas data nog att kunna dra slutsatser av. Under tiden umgås jag som gymnasielärare dagligen med ett hundratal personer i trånga lokaler där flera hundra personer uppehåller sig. Alla dessa tar sig till våra lokaler och hem igen. Ungdomarna får sällan skjuts av målsman, de rör sig i samhället som vuxna. På lunchen går de ibland och köper lunch, under rasterna hänger de tillsammans sju–åtta stycken över ett kortspel som utspelas på ett litet bord där det egentligen bara borde sitta fyra. Det finns inte resurser att beivra detta vid varje givet tillfälle ute på gymnasieskolorna.
På nästa lektion har elev A spanska i en blandgrupp som består av elever från natur, samhäll och hantverk, lektionen efter är bild tillsammans med en helt ny konstellation av elever från andra program.
Så är det dag efter dag hos oss, samtidigt som restriktionerna utanför skärps till i det närmaste lock down-liknande förhållanden.
Helena Walker Lidén Gymnasielärare Malmö
Gå till toppen