Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tufft för Vellingeblomman när julbesökarna uteblir under pandemin

Besökstappet i påskas blev första slaget. När coronarestriktionerna nu skärpts ser också den viktiga julrushen ut att utebli på Vellingeblomman.
– November är vår absolut viktigaste månad. Januari och februari är stora förlustmånader, så vi är verkligen beroende av julsäsongens pengar. Pengar vi inte kommer få in nu, säger Dan Tedestål, ägare av Vellingeblomman.

Julsäsongen är viktigast på hela året enligt Dan Tedestål , ägare av Vellingeblomman.Bild: Elin Wrethov
Under Vellingeblommans påskutställning dök knappt hälften av de förväntade besökarna upp. Det slog hårt mot företagets ekonomi, men kunde vägas upp av att sommaren gick bra. Men sen kom nästa smäll.
Dagen innan årets tomteby skulle öppnas gick regeringen ut med rekommendationer om att undvika gallerior. Direkt tappade Vellingeblomman nästan 40 procent av sina besökare.
– November är vår absolut viktigaste månad. Januari och februari är stora förlustmånader, så vi är verkligen beroende av julsäsongens pengar. Pengar vi inte kommer få in nu. Det är verkligen olyckligt, säger Dan Tedestål, ägare av Vellingeblomman.
Under våren började besökarna komma tillbaka i takt med att restriktionerna lättade, men nu är det långt kvar till utesäsongen börjar. Därför tror Dan Tedestål att det kommer vara svårare att få tillbaka besökarna denna gången.
– Samma dag som de nya rekommendationerna kom tappade vi kunder. Sen har det bara fortsatt på den vägen. Nu har vi inte ens hälften av de besökare vi brukar ha, säger han och fortsätter:
– Vi klarade det första stora bakslaget, och vi klarar nog detta också. Men det är inte säkert att vi klarar det en tredje gång.
För att göra det så säkert som möjligt för de besökare som kommer till butiken har en rad åtgärder vidtagits. Bland annat har man enkelrikta butiken, så att besökarna inte ska mötas. Öppettiderna har också utökats för att sprida ut kunderna.
– Vi tar verkligen restriktionerna på allvar och gör mycket för att de ska kunna följas. Men vad hjälper det när kunderna inte kommer? Säger Dan Tedestål.
Jessica Gylleneheden, centrumledare för Toppengallerian.Bild: Privat
På Toppengallerian är det en helt annan stämning. Inte bara har gallerian behållit sina kunder, utan antalet har också ökat med 2,8 procent i jämförelse med samma period förra året.
– Vi vill tro att det beror på att vi är ett mindre köpcentrum som våra besökare känner sig trygga i. Jag tror att kunderna hellre handlar hemma än att ta sig till större köpcentrum eller stadskärnor. Sen jobbar ju många hemifrån just nu, vilket också gynnar den lokala handeln, säger centrumledaren Jessica Gylleneiden.
Vissa av gallerians butiker erbjuder hemkörning och man kan också handla via Facetime, så kommer personalen ut med varorna. I gallerian finns skyltar med instruktioner på hur man ska agera för att minska smittspridningen, samtidigt som man erbjuder handsprit och påminner om att hålla avstånd genom högtalare.
Inga butiker har behövt stänga under pandemin, och besökarna gör större inköp när de väl besöker gallerian.
– Folk väljer att avstå från nöjes- och ströshopping och planerar istället sina besök hos oss, säger Jessica Gylleneheden.
Gå till toppen