Annons

Annons

Annons

Problem i tågtrafiken

Så påverkas du av spårfelet mellan Helsingborg och Lund

Spårfelen på järnvägen mellan Helsingborg och Lund får stora konsekvenser för all tågtrafik i västra Skåne under veckan som kommer. Här är de större förändringarna.

Text: 

I fredags morse stoppades en stor del av tågtrafiken på Västkustbanan mellan Malmö och Helsingborg på grund av ett spårfel på sträckan. Dessutom begränsades hastigheten på de tåg som gick till 70 kilometer i timmen.

Trafikverket meddelade senare att man beslutat om kraftiga begränsningar i tågtrafiken efter att analyser visat att skadorna var omfattande och kommer att ta lång tid att åtgärda. Totalt ska drygt 7000 meter räls bytas ut mellan Lund och Ramlösa station i ett projekt som kommer att sträcka sig över både jul- och nyårshelgerna.

För Skånetrafiken har beskedet inneburit en hektiskt helg, där man fått planera om stora delar av tågtrafiken för att undvika kaos.

– Man ska ha klart för sig att det här är en mycket svår sits, säger Mats Olsson, senior verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken. Det har suttit folk hela nätterna och matat in nya uppgifter i våra system för att kunderna ska få så bra information som möjligt.

Annons

Annons

Här är de största åtgärderna:

• Tågen mellan Helsingborg och Malmö som går via Teckomatorp och Eslöv kör som vanligt enligt ordinarie tidtabell.

• En gång i timmen går ett pågatåg i vardera riktning mellan Helsingborg och Lund, via Landskrona. Tåget kör med reducerad hastighet i 70 kilometer i timmen och tar cirka tio minuter längre än vanligt. Tåget stannar vid alla mellanliggande stationer.

• Skånetrafiken sätter även in ersättningsbussar som kör skytteltrafik mellan Helsingborg och Lund och stannar vid mellanstationerna. Man försöker också få fram en buss som kan köra direkt från Landskrona mot Lund och Helsingborg, för att resenärerna därifrån inte ska mötas av fulla bussar. Enligt Mats Olsson är tågen dock att föredra då de platsmässigt motsvarar 10 ersättningsbussar.

• Inga Öresundståg trafikerar sträckan Helsingborg Malmö, men Öresundstågen sätter in direktbussar mellan Helsingborg och Malmö.

• Pågatåget som går mellan Helsingborg och Ystad, via Eslöv, kommer att göra extra stopp i Burlöv och Åkarp, eftersom det ordinarie tåget norrifrån vänder redan i Lund och tåget söderifrån vänder i Malmö.

• Även trafiken mellan Lund och Malmö, Skånetrafikens hårdast trafikerade sträcka, påverkas av att färre Öresundståg kör på sträckan och att flera Pågatåg ställs in.

– Där får vi följa utvecklingen och se om vi behöver göra något mer säger Mats Olsson.

• Skånetrafiken försöker även få fram en buss som kan trafikera sträckan Kävlinge-Lund, men det var på söndagseftermiddagen ännu inte klart.

Annons

Varför kan ni inte köra mer än ett tåg i timmen?

– Därför att Trafikverkets entreprenörer är ute på spåret och jobbar. Sannolikt kommer de att behöva stänga av ett spår, och då finns det bra ett spår som trafiken i båda riktningarna måste köra på. Det är som att gå från en motorväg till en smal grusväg med mötesplatser.

Annons

Kan man inte sätta in fler tåg på sträckningen via Eslöv?

– Nej, det finns lite plats över där, men den måste vara reserverad för att vissa godståg och Öresundståg kan behöva smita den vägen. Men det ska vi undersöka vidare nästa vecka, säger Mats Olsson.

Det brukar vara trångt där ersättningsbussarna stannar, hur ska ni göra för att coronasäkra de platserna?

– Vi kommer att ha folk på plats i Helsingborg, Lund och Malmö. Vi har redan folk på plats. Men vi har också sjukdomar och har svårt att få ihop så många som vi behöver, så vi kommer även begära att Trafikverket skickar ut informatörer. Vi vädjar också till kunderna att hålla avstånd och följa vår personals rekommendationer.

Enligt Mats Olsson är den uppkomna situationen mycket allvarlig.

Det enda som kunde ha varit värre, säger han, är om det hade hänt ett vanligt år utan en pandemi som dragit ner trafiktrycket.

– Då hade det här hänt när vi står inför en av våra största reshelger när många ska åka och hälsa på släkt och vänner. Det hade varit en fullständig katastrof. Men att det här kan hända, på Västkustbanan år 2020, det är helt ofattbart.

.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan