Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Ola Tedin

opinionLedare

Ola Tedin
Dina data är din privatsak.

Detta är en ledare.Tidningens hållning är oberoende liberal.

Många är hälsosamt skeptiska mot att handeln samlar information om deras köpvanor.

Bild: Janerik Henriksson/TT

Annons

Är du medlem?

Frågan är numera obligatorisk i många affärer. Medlemskap i en butikskedja är annars praktiskt för det mesta. Via medlemskap får konsumenter som valt att gå med erbjudanden som kan spara in någon hundring vid nästa storinköp. Men som bekant är ingenting gratis. Visst är det trevligt att vara stammis i en butik där expediten känner dig väl och kan ge råd och tips. Att en dator vet allt om en person är dock mer tveksamt.

Annons

Annons

När betalkorten blev vanliga på 1990-talet var det framsynta personer som varnade för att företag kunde luska ut en hel del om sina kunders köpvanor i syfte att manipulera deras konsumtion. Jämfört med vad som är möjligt idag var det lika framsynt som det var naivt. Det är inte bara sociala medier som vet ohälsosamt mycket om oss. Även de till synes oskyldiga medlemskapen, vare sig det handlar om närmsta apotek eller bokhandel, är till för att skapa en relation till kunden som i förlängningen syftar till att den inte bara ska köpa mer, utan också fås att köpa på ett särskilt sätt.

Under tisdagen presenterade institutionen för teknik och samhälle vid Lunds tekniska högskola forskning som visar att 58 procent av tillfrågade konsumenter inte tycker att datainsamlingen är rimlig. 57 procent tyckte inte heller att personlig information ska krävas som motprestation för rabatter. Få var heller intresserade av att handeln i framtiden ska använda artificiell intelligens eller ansiktsigenkänning.

Annons

Den skeptiska hållningen är glädjande och bidrar förhoppningsvis till att konsumenterna blir försiktigare med sina data och kräver av handeln att de tas bort.

För att vara stammis hos en frisör som vet allt om dig och din familj efter åratal av samtal i klippstolen är inte riktigt samma som att en algoritm håller reda på vartenda inköp. Det är att gå från det personliga till det privata.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy