Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ingrid Runsten: Kräv att Västkustbanan blir lika driftsäker som färjorna över Sundet.”

Ständiga tågproblem duger inte.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
Den som ställer sig vid Knutpunkten och tittar västerut ser färjor på väg över Sundet, nästan alltid enligt tidtabell även om det är dimma eller storm. Om man istället följer Västkustbanan norrut går tågen i tunnel fram till Gröningen, sedan över en smal viadukt och vidare på enkelspår genom Pålsjö skog. Dubbelspår mellan Helsingborg och Ängelholm är flera decennier försenat, men har börjat byggas i år.
Titta så söderut längs samma Västkustbana, först ett spårområde som delar staden i avsaknad av det som i planerna kallas Södertunneln. Och därefter omfattande banarbeten. På en av Sveriges mest trafikerade tågsträckor går nu tågen glest och i högst 70 kilometer i timmen.
Att rälsen var så dålig mellan Helsingborg och Lund kom som en överraskning för både Skånetrafiken och tågbolagen, som anser att Trafikverket borde ha informerat tidigare. Carina Zachau (M) är ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd och man förstår hennes frustration när hon säger till tidningen att Västkustbanan har förvandlats från motorväg till grusväg.
Men någon motorväg har Västkustbanan tyvärr aldrig kunnat liknas vid. Alla signalfel, tågköer och andra spännande orsaker till förseningar har gjort att många ändå valt att trängas med lastbilarna på E6. Och så nu då, enligt Trafikverkets egna uppgifter, 81 akuta kända fel på rälsen mellan Helsingborg och Lund.
Västkustbanan är av avgörande betydelse för Helsingborg, Ängelholm och Landskrona, för hela nordvästra Skåne. För arbetspendling och för att nå studieorter, för att ta sig tågvägen till Göteborg och Stockholm, till Bron, flygplatsen och Köpenhamn. För att den är ett klimatvänligare alternativ än vägtrafiken.
Det som nu har hänt är varken Skånetrafikens eller skånska politikers fel. Staten och Trafikverkets har ansvar för järnvägsrälsen. Så då är det väl Trafikverkets fel?
”Det vet vi inte än”, säger Lennart Andersson, chef för Trafikverkets region syd, när jag frågar. Enligt honom kan varken den intensiva trafiken eller brist på underhåll förklara alla de allvarliga fel på rälsen man nu har funnit.
I januari ska Trafikverkets och danska Vejdirektoratets studie av en fast HH-förbindelse presenteras. På frågan om Södertunnel i Helsingborg finns med svarar Lennart Andersson att något sådan ”explicit” uppdrag inte ingår.
Det som kommer att presenteras är en kunskapssammanställning som kan vara ett steg närmare att förverkliga planerna på en HH-förbindelse. Men även om den svenska regeringen är positiv kan Danmarks regering välja att säga nej. Och vad har Helsingborg då?
Svaret är Västkustbanan, som borde vara så mycket bättre än en motorväg, men är sorgligt försummad. Ännu viktigare blir den när höghastighetsbanorna har byggts, då är den länken till närmaste station för snabbtågen.
När rälsen är lagad söderut och det finns dubbelspår norrut återstår enkelspåret mellan Maria station och Helsingborg C. Ännu är det inte beslutat var det ska byggas. På det finns egentligen bara ett möjligt svar: i tunnel.
I Helsingborg verkar de ledande politikerna förvissade om att de ska få den fasta HH-förbindelsen. Men man får anta att de ändå har en reservplan. Kräv att staten gör Västkustbanan lika driftsäker som färjorna över Sundet. Fixa förbindelsen både norrut och söderut från Knutpunkten.
Gå till toppen