Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Borgerligheten måste sluta försvara bristande friskolor.”

Problemet är inte att skolor kan göra vinst. Problemet är att skolor kan göra vinst på annat än bra undervisning och bra kunskapsresultat. Det skriver Samuel Jonsson, andre vice förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet.

Skolor ska inte kunna ge vinst utan att också erbjuda en bra utbildning för sina elever, skriver Samuel Jonsson.Bild: Mats Roslund
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Friskolor har inget egenvärde. Förstå mig rätt. Den svenska friskolereformen som genomfördes av regeringen Bildt 1992 är en utmärkt idé för att säkra valfrihet och kvalitet för eleverna. Det är saker som är värda att försvara. Men dagens friskolesystem med bristfälliga kontrollmekanismer och undermålig kunskapskvalitet är inte värt att försvara. Borgerligheten måste sluta försvara ett söndrigt system.
Debatten om friskolor blir lätt svartvit.
I Socialdemokraternas Sverige verkar det som att det inte ska finnas några företag i välfärden, alltså inom skola, vård och omsorg.
I borgerlighetens Sverige verkar det inte som det ska finnas några krav på företag i välfärden. Kritik mot dåligt levererande friskolor skjuts bort med att det minsann finns dåliga kommunala skolor också. Ifrågasättande av skolkoncernernas höga vinster, som borde landa i förslag om höjda kvalitetskrav,avfärdas som en attack på näringslivet. Att företag som driver skolor, vård och omsorg kan ge överskott innebär att det finns utrymme för att höja kraven på dem, inte att vinsten ska begränsas.
Friskolereformen som idé måste bevaras men det är uppenbart att dagens system inte fungerar.
Det första som behöver införas är extern examination. Att en utomstående person rättar proven ska ske i betydligt större utsträckning än idag.
Betygsinflation söndrar hela utbildningsväsendet och måste stoppas oavsett om anledningen är att friskolor ger elever för höga betyg för att locka ännu fler elever och därmed ha möjlighet att dra in mer pengar. Eller om orsaken är att slappa lärare i kommunala skolor sätter för höga betyg av ren lättja.
En god start är att alla nationella prov, likt det matematiska, ska rättas externt av en person som varken har relation till de elever eller den skola som provet kommer från. Skolor där resultaten på de nationella proven skiljer sig starkt från slutbetygen bör ifrågasättas av skolinspektionen som måste kunna kräva en förklaring.
Det andra som bör införas är en betydligt mer resultatbaserad skolpeng. Idag är det ingen skillnad på de ekonomiska incitamenten för den som driver en god skolverksamhet med fokus på kvalitet och kunskap och för den som driver en dålig skola. Så ska det naturligtvis inte vara. Det behövs en översyn av hur skolpengen ska se ut, kanske bör elevers olika förutsättningar vägas in.
En affärsidé som går ut på att plocka socioekonomiskt starka elever och ge dem bra betyg ska inte premieras. Att ta emot socioekonomiskt svaga elever för att få extra resurser och kunna hjälpa dessa elever att göra en klassresa genom en god utbildning bör däremot premieras.
Borgerligheten får inte vara rädd för att acceptera förstatligande eller direktupphandling av dåliga skolor. Staten ska vara liten men stark. När det är uppenbart att unga människors framtid riskeras genom att en skola inte håller den kvalitet som förväntas i Sverige bör staten vara just stark. Skolor ska inte kunna ge vinst utan att också ge sina elever en bra utbildning.
Problemet är alltså inte att skolor kan göra vinst. Problemet är att skolor kan göra vinst på annat än bra undervisning och bra kunskapsresultat. Moderaterna ska i alla lägen värna valfrihet, god utbildning och valuta för skattepengarna, inte bristfälliga system som i vissa fall ger både dyrare och sämre resultat.
Samuel Jonsson, andre vice förbundsordförande i Moderata Ungdomsförbundet.
Gå till toppen