Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pernilla Ström: Satsa mer på södra Sverige.

Bildförslag: ÖresundsbronBild: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Det var sannerligen ingen liten freudian slip som blottades i rubriken till intervjun (DN 25/12) med Jakob Wallenberg: ”Dansk tunnel kan hota Sverige”.
Den svenska näringslivsnestorn oroar sig för bristande svenska infrastruktursatsningar:
”För vi har konkurrens, till exempel håller Köpenhamn och södra Sverige på att bli mycket mer dynamiskt. Danmark bygger en tunnel som gör att du om åtta år tar dig från Köpenhamn till Hamburg på 2,5 timme. Där satsar man stenhårt framåt utifrån en tydlig vision, medan vi inte alls har samma samling runt Stockholm och Sverige.”
Vi som har lite andra vyer än från ett blankpolerat skrivbord på Östermalm konstaterar att Wallenberg har rätt om investeringarna, men att de behövs framför allt här nere i syd. Den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält är inte ett hot mot vare sig Sverige eller Stockholm. Den är en lysande möjlighet - om vi tar tillvara den. Men då behövs ytterligare minst en fast förbindelse över Öresund.
Olika förslag diskuteras: HH-länken med en tunnel för persontåg och bilar mellan Helsingör och Helsingborg. Europaspåret med en järnvägstunnel för gods- och fjärrtrafik mellan Landskrona och Köpenhamn. Samt en metro mellan Malmö och Köpenhamn. Frågan är vad som är huvudsyftet med en ny förbindelse: att förstora arbetsmarknadsregionen eller att lyfta över mer godstrafik från väg till järnväg och utveckla fjärrtrafiken?
I en artikel på SvD Debatt (27/12) sågar trafikexperten Gerhard Troche HH-länken till förmån för Europaspåret. Troche efterlyser en bred nationell utredning som ser på utvecklingen i ett större internationellt perspektiv. Det är lätt att instämma i det förslaget.
Då kanske till och med Stockholm upptäcker att Skåne, Blekinge och Halland är svenskt sedan 1658.
Gå till toppen