Annons

Annons

Annons

kulturBarnkultur

Johanna Lindbäck
Fler författare borde inspireras av den lättlästa litteraturen

Precis som många andra författare har Johanna Lindbäck gett sig in i lättlästlitteraturen, som vuxit på senare år. Det är en genre där känslor och upplevelser ska gestaltas på liten yta och med andra regler. Målet är att trots begränsningen skapa litteratur med liv.

Text: 

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Två av Sveriges få renodlade lättlästförlag – Nypon och Hegas – ligger i Helsingborg. Arkivbild.

Bild: Emma Larsson

Annons

Kronologiskt berättat. Helst inga tillbakablickar. Undvik långa ord. Begränsat persongalleri. Få miljö- och personbeskrivningar. Inga sidospår. Helst inte bildspråk eller metaforer. Kort berättelse.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan