Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Motgång för MP: Nej till klimatavgifter på flygresor

En klimatavgift som skulle avhålla kommunanställda från flyg- och bilresor i tjänsten och samtidigt främja klimatvänligare färdmedel stoppades av oppositionen. MP som drivit frågan anklagar nu V för svek.

[object Object]Bild: Hussein El-alawi
Det var en framgång för Miljöpartiet när Socialdemokraterna och Liberalerna 2019 gav klartecken till att utreda klimatväxling: ett avgiftssystem för att styra bort kommunanställdas tjänsteresor från flyg till klimatvänligare alternativ.
– Många av de resor som kommunen gör med flyg i dag tar längre tid än motsvarande resa med tåg, utöver att det är ohållbart för klimatet. En klimatväxlingsmodell är ett effektivt sätt att styra om mot ett hållbart resande, sa den dåvarande lokala ledaren Märta Stenevi som idag är nationell partisekreterare.
– Jag ställer mig skeptisk till flygresor där koldioxidutsläppen ger större negativa effekter än den potentiella nyttan av resan, sa kommunalrådet Simon Chrisander (L).
När Malmö stad redovisade sitt klimatutsläpp för 2018 stod det klart att de kommunanställdas tjänsteresor orsakat 1 200 ton koldioxidutsläpp. Under 2019 minskade koldioxidutsläppen till 940 ton. Men målet att bli en klimatneutral stad kräver en större beteendeförändring, fastslår den nu färdigställda utredningen om klimatväxling:
”Det har saknats incitament till att välja tåg före flyg, eller cykel före bil. Varje förvaltnings klimatavtryck behöver synliggöras så att anpassade åtgärder kan genomföras och följas upp”.
En klimatväxlingsmodell stod på dagordningen när kommunstyrelsen sammanträdde på onsdagen. Förslaget var att varje gång en anställd tar flyget eller bilen i tjänsten avsätts 50 procent av resans kostnad till ett klimatväxlingskonto för att främja klimatsmarta sätt att resa eller mötas.
Men oppositionspartierna tyckte inte alls om förslaget. Moderaterna och Centerpartiet anser att det måste avgöras från fall till fall om en tjänsteresa ska ska med tåg eller flyg. Sverigedemokraterna befarar att ett pengar i ett klimatväxlingskonto skulle gå till utgifter utanför kommunens kärnverksamhet.
Vänsterpartisterna har länge varit kritiska, och i kommunstyrelsen röstade partiet nej till klimatväxling. V vill istället se ett totalt stopp för flygresor i tjänsten om tidsvinsten understiger fem timmar och sträckan är mindre än 100 mil.
– Vi vill ha bindande regler om att välja bort flyg. Vi tror inte att ekonomiska incitament, där allt betalas med kommunens pengar hjälper, säger gruppledaren Anders Skans.
Därmed föll förslaget. MP-företrädaren Stefana Hoti var mycket besviken.
–  Idag hade vi möjlighet att ta ett ansvar för klimatkrisen genom att göra det betydligt dyrare att välja flyget. Nu tvingades vi istället se hur Vänsterpartiet sköt hela modellen sank, skriver hon i ett sms.
Däremot gav kommunstyrelsen klartecken för en ny mötes- och resepolicy för Malmö stad som syftar till att minska koldioxidutsläppen. Den nya policyn innehåller skarpare skrivningar om lägsta transportsträcka och avtal mellan chef och medarbetare för användning av privat bil och flyg vid tjänsteresor. Förstahandsalternativet ska vara cykel, gång och kollektivtrafik eller motsvarande. Längre tjänsteresor till Stockholm ska alltid ske med tåg. Policyn innehåller också ett uttalat krav om att det alltid ska göras ett övervägande om det behövs en resa eller om mötet kan ske digitalt. C, M, SD och V reserverade sig mot policyn med olika argument.
Läs också Kommunerna fortsätter flyga trots löfte om fossilfritt 2020
Gå till toppen