Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Slöjd är en lönsam investering.”

Slöjd tränar människors färdighet att använda både hjärnan och händernas finmotorik. Det skriver Ulrika Axelsson (C), vice ordförande Trelleborgs sjukhusstyrelse samt ledamot i Region Skånes kulturnämnd.

Att skrota slöjden vore en mycket dålig affär för både samhället och eleverna, skriver Ulrika Axelsson.
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
Det är bra att Gustav Berghog, vd för jämförelsesajten Zmarta, och Henrik Johansson, vd för Unga Aktiesparare, lyfter fram vikten av att unga människor lär sig privatekonomi (Aktuella frågor 15/1). Men deras förslag att ta bort slöjden som obligatoriskt skolämne i för att ersätta det med privatekonomi är mindre lyckat.
Berghog och Johansson slår fast: ”Förr fanns det säkert goda skäl till att alla elever skulle lära sig att snickra och sy på skoltid, men dagens verklighet ser annorlunda ut”, och landar i att slöjdtimmarna bör skrotas.
Det är en mycket olycklig slutsats. Slöjd ger viktiga kunskaper och tränar människors färdighet att använda både hjärnan och händernas finmotorik. Dessutom stimulerar slöjd kreativitet.
Sverige behöver dessutom skickliga hantverkare, bland andra snickare och skräddare. Skolans slöjdundervisning är en inkörsport till många praktiska yrken.
Som sjukvårdspolitiker vill jag understryka färdigheten att använda både hjärna och händer är av extremt stor betydelse inom vården. Jag antar att också Berghog och Johansson om olyckan är framme, helst vill träffa en kirurg som inte bara kan skära, utan även sy. Eller att de föredrar en tandläkare som vet hur man hanterar en borr.
Som kulturpolitiker ser jag hur viktig slöjden är för både det hantverk som utförs idag och det svenska kulturarvet. Vi ska vara stolta över våra hemslöjdstraditioner. Hemslöjden är också något som förenar och skapar band mellan olika kulturer. Dagens verklighet är att svenskar, även unga, gärna fördjupar sig i tutorials, anvisningar, för hur man broderar sashiko, en tusen år gammal teknik från norra Japan. Eller följer Spångossen på Instagram, där Per Norén under parollen ”Tala är silver tälja är guld” skapar fantastiska föremål av trä.
Idag vänder också allt fler ”slit och släng”-mentaliteten ryggen. Att lappa en tröja eller laga ett söndrigt bordsben är att vara en del av en växande hållbarhetsrörelse. Vissa ägnar sig åt omfattande renoveringar eller satsar på att rädda ödehus, något som ökat markant under pandemin. Även försäljningen av symaskiner har rusat i höjden och byggvaruhusen slår försäljningsrekord. Det är dagens verklighet.
Skolans slöjdundervisning är en viktig investering både för den enskilde och för samhället. Privatekonomi finns redan som en del i skolans hemkunskapsundervisning. Det är möjligt att den delen borde bli större. Men att som Berghog och Johansson föreslår, skrota slöjden, vore både för samhället och eleverna en mycket dålig affär.
Ulrika Axelsson (C), vice ordförande Trelleborgs sjukhusstyrelse samt ledamot i Region Skånes kulturnämnd.
Läs också ”Ersätt slöjd med privatekonomi.”
Läs också Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen