Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lund: Niklas Törnlund berikar musiken

Kan orden fånga musikens innersta väsen? Tobias Lund läser Niklas Törnlunds diktsamling och funderar på förhållandet mellan text och ton.

Niklas Törnlund är musiker och poet, och debuterade 1977 med ”Mellan istiderna”. Han driver Litteraturbaren på Grand Hotel i Lund.Bild: Elli Bak
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Det sägs ibland att ord och ton är så olika att det är meningslöst att försöka skriva om musik. För den som ägnar sig åt just sådant skriveri är påståendet förstås besvärande. Själv brukar jag värja mig genom att härleda idén om musikens bortomspråklighet till romantiken. Då framstår den som ett inlägg i debatten mer än som en sanning. Ändå gnager tesen att musiken är en konstform utom räckhåll för språket. För nog pekar den åtminstone på en reell skribentsjuka: vanföreställningen att bara det som verbaliserats är verkligt och meningsfullt. Januari är självrannsakans tid.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen