Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gränshinder liten påverkan på Skånes ekonomi

De senaste årens gränshinder mellan Sverige och Danmark har haft begränsad effekt på Skånes ekonomi, visar en ny rapport. Men det finns inte någon anledning till glädje för det. Enligt rapporten är arbetspendlingen mellan länderna ändå så liten och integrationen anses mest likna ett ”luftslott”.

Tullen i Lernacken gör passkontroll vid gränsen mot Danmark.Bild: Lars Brundin
Pandemin har fått trafiken på Öresundsbron att minska kraftigt. Men kontrollerna som införts för att minska smittspridningen är bara de senaste i raden av gränshinder som försvårat för arbetspendlare mellan Sverige och Danmark. Sedan hösten 2015 har kontroller, i olika omgångar, även införts som en följd av flyktingkrisen och danskarnas oro för svensk gängkriminalitet.
Men en färsk rapport visar att effekterna på ekonomin i regionen har varit små, kanske till och med positiva. Sysselsättningen har växt snabbare i Skåne jämfört med Stockholm och Göteborgsregionen sedan gränshindren började införas. Malmös sysselsättningstillväxt på 3,0 procent årligen mellan 2015-2019 är till och med högst bland landets stora kommuner, efter Solna.
– Gränshindren brukar beskrivas som ett hårt slag mot Skåne. Men det finns faktiskt inget stöd för det i statistiken, säger Anders Olshov på tankesmedjan Intelligence Watch som tagit fram rapporten.
Men förklaringarna bakom att regionen klarat sig undan negativa effekter från gränshindren är inte särskilt upplyftande. En viktig orsak, enligt rapporten, är att Skåne redan innan hindren hade en betydligt högre arbetslöshet än Sverige i stort. När konjunkturen då varit stark, som de senaste åren, har regionen gynnats av att det funnits ledig kapacitet och efterfrågan på framför allt kvalificerad arbetskraft varit stor.
– I det perspektivet kan till och med gränshindren ha varit positivt för Skånes ekonomi. Arbetsgivare har lättare kunnat rekrytera Öresundspendlare med erfarenhet av hur de danska företagen arbetar, vilket varit särskilt värdefullt under den här perioden med god konjunktur.
Ytterligare en orsak till att effekterna från gränshindren varit så ringa är, enligt rapporten, att arbetspendlingen över sundet är så liten att den knappt påverkar ekonomin. Endast 1,9 procent av de boende i Skåne arbetar i Danmark. För skånska arbetsgivare är pendlingen närmast försumbar, bara 0,2 procent av arbetskraften hämtas från Danmark.
– Det här gör att effekterna av gränshinder blir väldigt begränsade. Men eftersom det finns en vision om att skapa en Öresundsregion med gemensam arbetsmarknad är det här mer ett misslyckande än något positivt, säger Anders Olshov och pekar på att inpendlingen till Malmö från små kommuner som Höör och Sjöbo till Malmö är större än från hela Danmark.
– Talet om en dansk-svensk storstadsmetropol vid Öresund är ännu mest ett luftslott och coronapandemin 2020 har inte gjort situationen bättre.
Enligt rapporten är det för tidigt att slå fast hur det senaste årets kraftiga tapp i pendlingen, på grund av pandemin, slår mot regionens ekonomi.
Gå till toppen