Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Höghastighetsbanor möter två starka hot

Regeringens planer på ny stambana mellan Stockholm, Göteborg och Malmö hotas från två håll. Dels finns ett kommunalt motstånd mot allt fler perifera stationslägen. Dels kan en tänkt utbyggnad av järnvägen Oslo-Stockholm skapa problem.

Så här såg den nya tågstationen i Landskrona ut när den var nybyggd. Lund, Hässleholm, Värnamo och Linköping kan få liknande byggnader om Trafikverket förverkligar sina tankar på perifert placerade stationer längs en ny höghastighetsbana,Bild: Dan Fries
Trafikverket lägger i slutet av februari fram en slutredovisning av hur nya höghastighetsbanor kan byggas på sträckan Stockholm-Jönköping-Malmö/Göteborg.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen