Annons

Annons

kulturClubhouse

Ida Ölmedal
Välkommen till Elon Musks trygga rum

Världens rikaste man kickade igång den internationella Clubhouse-hajpen – med ett samtal där journalister ska ha stoppats från att lyssna.

Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.

Appen Clubhouse har funnits i nio månader.

Bild: Mark Schiefelbein

Annons

Det var längesen man hörde någon prata om ”fomo”, fear of missing out. Men om pandemiåret var på väg att radera ut betydelsen av ordet är den nya Clubhouse-trenden en påminnelse.

Clubhouse? Den nya samtalsappen som du bara kan skaffa om du har en inbjudan. Med det klassiska raggknepet ”spela svår” har den nu tagit sig in i var mans hjärta, eller åtminstone var mans telefon, eller åtminstone var och varannan politikers, pr-makares och proffspratares telefon.

Väl inne i appen kan man starta ”samtalsrum” för att mingla eller bilda en panel som diskuterar inför publik. Lite som en Almedalsvecka i ljudform.

De senaste två veckorna har appen uppmärksammats stort i svenska tidningar. Flera medieföretag och journalistprofiler har etablerat sig där. Det har redan producerats gott om artiklar som raljerar över den trendkänsliga tjattrande klassen – och några som för fram allvarligare invändningar, som att appens integritetsbrister kan bryta mot EU:s dataskyddslag.

Annons

Annons

Men hur kommer det sig att appen, som har sitt ursprung i Silicon Valley och lanserades under pandemivåren 2020, har ett internationellt genombrott just nu?

Det började med att världens rikaste man hade några frågor till en annan miljardär.

Den sista januari checkade Teslagrundaren Elon Musk, världens mest förmögna person, in på Clubhouse. I samtalsshowen ”Good Time” lät han sig intervjuas om bland annat kryptovalutor, covid-19-vaccin och sitt hängivna intresse för bosättning på Mars. Den verkliga snackisen kom när Musk själv tog över moderatorrollen och bjöd in Vlad Tenev, vd för Robinhood. Appföretaget Robinhood är nyckelspelare i ”Gamestop-affären”, dramat som skakat Wall Street där tusentals användare i en sorts protestaktion drivit upp värdet på aktien för bolaget Gamestop. Robinhoods beslut att tillfälligt stoppa vissa köp av aktien var kontroversiellt och har fått kritik från amerikanska toppolitiker. Nu frågades en hummande och harklande Tenev ut av techprofilen Musk. Ett intressant mediehistoriskt ögonblick, som dokumenterades av lyssnare och nu går att hitta på Youtube.

Annons

Det var alltså den här samtalsstunden som satte bollen i rullning. Ett möte som också lett till skarp kritik: Moderatorn Marc Andreessen, en Silicon Valley-profil som investerat i både Clubhouse och Robinhood, är känd för att blockera journalister i sociala medier och ska ha stoppat reportrar från att lyssna på samtalet.

Annons

Det var techmakthavarnas egen ostörda show.

Tesla-grundaren Elon Musk skapade en internationell boom för appen Clubhouse.

Bild: Hannibal Hanschke

Kanske ger Clubhouse en glimt av ett mer slutet och hierarkiskt internet. Även om den senaste utvecklingen måste betecknas som en hajp – exempelvis rusade folk till börsen för att köpa aktier i ett kinesiskt bolag som råkade ha samma namn – tycks appen göra avtryck. Det tydligaste tecknet på det är att konkurrenterna tar efter. Nätjätten Facebook sägs exempelvis vara på väg att bygga en kopia. Twitter har redan något liknande, Spaces, ute på försök.

Annons

De senaste åren har vi vant oss vid att läsa om hur gränslösheten i sociala medier förgiftar samtalsklimatet och utmanar demokratin. Plattformarna lämnar öppet för (och förstärker ibland) förtal, hets mot folkgrupp, hatstormar och konspirationsteorier. Clubhouse har förstås sin beskärda del av detta – i Sverige har redan minst ett fall av påstått förtal uppmärksammats.

Annons

Men lockelserna med appen är andra, på gott och ont.

Clubhouse är Twitters motsats, konstaterade techskribenten Will Oremus nyligen. Om Twitter har sprängt existerande sociala strukturer, är idén med Clubhouse istället att efterlikna dem.

Som samtalsmoderator kan man bjuda in och stänga av folk som man vill. Det har sina fördelar. Människor är förmodligen bättre än anti-hat-algoritmer på att skapa trevlig stämning. Upplägget med rum där alla är någorlunda överens om vad de pratar om motverkar det som sociala medier-forskaren Danah Boyd kallat ”context collapse”. Man kanske till och med – håll i hatten! – kan våga vara ironisk eller dra ett internt skämt.

Samtidigt förlorar man de positiva värdena i öppenhet och platt struktur. På Twitter har varje användare åtminstone en möjlighet att debattera direkt även med Elon Musk (även om det är osannolikt att han skulle svara).

Annons

Det vore en förenkling att bara se Clubhouse som ett ”tryggt rum för de redan bekväma”, skriver Will Oremus: ”Samma kontroll som låter miljardärer blockera journalister möjliggör för exempelvis svarta konstutövare, eller offer för relationsvåld, att känna sig trygga att dela med sig av sina åsikter och erfarenheter på sätt som de inte skulle kunna på andra håll.”

Det vore också fel att påstå att mediet helt saknar den kraft att skaka om makten som Twitter haft: I Kina samlades regimkritiker på Clubhouse och talade fritt i ungefär en vecka innan censuren kom ikapp.

Annons

Ändå är samtalet mellan de två miljardärerna en talande bild av den trendsättande appen: ett hierarkiskt bygge, med tech-makthavarna på högsta tronen.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy