Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Känslorna styr när vi handlar kläder och skor

Känslomässiga skäl ligger bakom att människor fortsätter shoppa trots att förnuftet säger något annat. Det menar forskaren Magdalena Petersson McIntyre, som fördjupat sig i vad det betyder för oss att ständigt förnya garderoben.

Genom konsumtionen av kläder, skor, accessoar och smink försöker vi uttrycka vår identitet, bli accepterade och passa in. Men shoppingen är också ett sätt att hantera känslor.Bild: Mårten Svemark
Hon är docent i etnologi och forskare på Centrum för konsumtionsforskning vid Handelshögskolan i Göteborg. I en studie lät hon hundra personer skriva dagböcker över sina kläd- och skoinköp under tre månader. Sedan analyserade hon hur de tänkte och agerade.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen