Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

En person saknad efter att mudderverk slog runt i Trelleborgs hamn

Mudderverket slog runt i det isfyllda vattnet i Trelleborgs hamn. Två personer ur besättningen räddades omedelbart och fördes till sjukhus. Den tredje personen sökte dykare efter i två timmar, utan framgång. Samtliga som var ombord är danska medborgare.

Bild: Peter Frennesson
Mudderverket består av en större pråm med grävmaskin. Olyckan inträffade klockan 13.30. Verket slog runt och de tre besättningsmännen hamnade i det iskalla vattnet.
– De två första plockades upp direkt när det hände och transporterades till sjukhuset. Ambulanspersonalen sa att läget var stabilt, säger Albin Gudmundsson, brandingenjör vid räddningstjänsten, på plats vid Trelleborgs hamn.
De två fördes till Sus i Malmö med ambulans enligt Region Skånes presstjänst. Deras skador beskrivs som lindriga. Den tredje personen som var ombord på pråmen kunde inte hittas.
– Vi har haft dykare från Trelleborg och Malmö som har dykt och sökt i två timmar vid fartyget vid den plats där han sågs vid ytan av de två andra, säger Albin Gudmundsson.
Trafiken i hamnen stoppades omedelbart.
Albin Gudmundsson, brandingenjör vid räddningstjänsten.Bild: Therese Thomasson
Räddningspådraget var stort. Sjöräddningen och båtar som låg förtöjda i hamnen deltog. Räddningstjänstens dykare sökte efter den tredje mannen. Som mest var fyra dykare i vattnet samtidigt.
Mudderverket seglade under dansk flagg och samtliga i besättningen är danska medborgare, rapporterar danska medier med hänvisning till rederiet som äger båten.
Karin Albin bor på Hansagatan i Trelleborg och såg räddningsinsatsen från sitt fönster.
– Jag tittade ut strax efter olyckan skedde och såg det orangea skrovet som stack upp. De stora fartygen sänkte ner sina räddningsbåtar och skyndade dit. Jag såg två dykarbilar köra mot piren vid färjorna med poliseskort, berättar hon.
Fakta

Muddring

Muddring, genom att gräva ur botten, kan göras för att fördjupa vattendjupet. Detta kan vara nödvändigt för att stora fartyg, till exempel färjor, ska kunna ta sig fram.

Hon tittar ofta ut mot hamnen från sitt fönster och har sett mudderverket arbeta i hamnen under vintern, men under den senaste mycket kalla vinterveckan har båten inte lämnat kajen.
– Det har varit is hela vägen här inne och detta är första gången jag har sett mudderbåten på ett tag, säger Karin Albin.
”Det känns hemskt nu att se skrovet när jag vet att en person fortfarande saknas" säger Karin Albin som såg hela räddningsinsatsen från sin balkong.Bild: Patrick Persson
Vid olyckstillfället låg temperaturen i i Trelleborgs hamn strax över nollan. Även vattentemperaturen är strax över noll grader.
Drygt två timmar efter larmet avbröts den omedelbara räddningsinsatsen.
– Den fortsatta insatsen görs för att försöka hitta den tredje saknade personen, säger Albin Gudmundsson.
Olyckan skedde i samband med att mudderverket utförde arbete åt Peab, som håller på att bygga två nya färjelägen i hamnen.
Förmodligen kommer mudderverket bärgas inom det närmaste dygnet eller dygnen.
Trelleborgs hamns vd Jörgen Nilsson säger att han inte vet hur olyckan har gått till och att det i första hand pågår ”ett sorgearbete”.
Men tillägger också:
– Det har varit en fantastisk aktion i hamnen. Vi har räddat två personer. Och den insats som våra rederier, Stena Line, TT Line och Unity Line, gjort – den är fantastisk. Jag är riktigt rörd över det, annars hade vi aldrig räddat de här två personerna.
Olyckan inträffade i den yttre delen av hamnen men innanför vågbrytarna strax söder om Tysklandsterminalen. Hamnen stängdes efter olyckan av helt för all trafik. Vid klockan 17.40 lämnade den första färjan hamnen, sedan olyckan skett.
Även polisen var på plats och utreder nu händelsen som en arbetsplatsolycka. Utredningen är åklagarledd och myndigheterna samverkar med Transportstyrelsen och Statens haverikommission. Även danska sjöfartsverket ska delta.
Varför olyckan skett är inte klarlagt.
– Det är ingen som vet hur det gått till eller varför, säger Jörgen Nilsson.
Vid 17.40 lämnade de första färjorna hamnen igen efter olyckan. Då den kantrade båten ligger mitt i hamnen fick färjorna passera tätt intill den för att kunna ta sig genom hamninloppet.Bild: Patrick Persson
Gå till toppen