Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Låt elever ta igen det de missat.

Distansundervisning fungerar inte för alla.Bild: Jessica Gow
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Gymnasieungdomar är sällan i riskgrupp för corona, men drabbas generellt hårt av pandemin ändå. Distansundervisningen som av smittskyddsskäl inleddes i fjol och delvis pågår än passar långtifrån alla.
Elever vittnar om att de lär sig och presterar sämre än vid vanlig klassrumsundervisning. Det visar även forskning från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Och allra hårdast drabbas elever vars studieförutsättningar var svagare redan från början.
Även om det skulle gå att hålla traditionsenliga studentfiranden i år riskerar stämningen att bli ovanligt dämpad. Inte nog med att det kan vara särskilt svårt att nå eftersträvade betyg – samtidigt höjs antagningskraven till högskole- och universitetsutbildningar när kärvare arbetsmarknadsläge nu får fler att vilja läsa vidare.
Så riskerar coronakrisen att slå dubbelt mot en del gymnasieelever. Det minsta de kan erbjudas som kompensation är möjligheter att ta igen det som de har gått miste om.
Som representanter för lärarfack och studentorganisationer påpekar i en debattartikel i Aftonbladet vore det till exempel rimligt att låta dessa årskullar läsa kurser på komvux – även om de redan har godkänt resultat och utan någon avgift för att pröva betygen. I artikeln uppmanas regeringen också ta ställning till om de berörda ska få söka till högre utbildning i en egen kvotgrupp. Det förtjänar att diskuteras. Grundtanken inom utbildningsväsendet är trots allt att alla ska få likvärdiga möjligheter.
Gymnasieelever stannar inte hemma för sin egen skull – det är något de ålagts att göra i solidaritet med äldre generationer som är mer sårbara för smittan. Nu måste samhället visa motsvarande solidaritet med elever som går miste om kunskaper.
Gå till toppen