Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Foodora öppnar matbutik med hemleverans inom 30 minuter

Foodora har öppnat en ”darkstore” på Lugnet i Malmö. Den fjärde butiken på kort tid i Sverige.

Foodora, Sveriges största tjänst för matleveranser tar ytterligare ett steg och öppnar en egen butik – Foodora Market. Sedan tidigare finns tre butiker i Stockholm, nu har även Malmö fått en.Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Foodora har mer än fördubblat sin verksamhet under pandemin och säger sig ha över 3000 anställda som levererar ut mat med cykel, bil eller moped.
Nu öppnar företaget sitt första citynära dagligvarulager på Lugnet i Malmö, en så kallad "darkstore". Ett distributionscenter som endast är avsedd för online-shopping.
Från den ska Foodoras bud plocka upp och leverera varor hem till Malmöborna inom 30 minuter.
I sortimentet finns bland annat dagligvaror som blöjor, mejeriprodukter och frukt, men även teknik och leksaker.
Foodora har på tre månader öppnat tre liknande butiker i Stockholm, nu får Malmö sin första på Gustav Möllers gata.
– I Malmö har vi en stark utgångspunkt, många kunder och många partners, säger bolagets koncernchef Hans Skruvfors i ett skriftligt svar.
Det handlar inte om en matbutik i traditionell mening utan om ett lager från vilken Foodora kan packa och leverera onlinebeställningar. Som kund ska man kunna välja om man vill ha varorna hemlevererade eller hämta upp dem.
Ny personal har anställts till butiken och redan anställda bud kommer att sköta leveransen från butiken.
Som Sydsvenskan har skrivit tidigare har Foodora och Transportarbetareförbundet i snart ett år förhandlat om ett kollektivavtal för cykel- och mopedbuden. Men Transport vägrar att skriva på avtalet och kräver att även bilbuden och den personal som jobbar i företagets nya varulager i storstäderna ska omfattas.
Kommer era bilbud och personalen i varulagret att omfattas av det kollektivavtal som förhandlas mellan er och Transport?
– Vi kan inte kommentera kollektivavtal då vi just nu är i dialog med förbundet, en god dialog, svarar bolagets presschef Johanna Lindskog Lindell i ett mejl.
Hur mycket har pandemin bidragit eller påskyndat den här affärsidén med plocklager av dagligvaruhandel?
– Hemleverans var något som ökade redan innan pandemin var ett faktum, dock accelererade utvecklingen av just hemleveranser. När vi såg att behovet ökade öppnade vi våra butiker snabbare än vad som först var planerat, säger Hans Skruvfors.
Foodora menar att de ser sig som en bra stöttepelare för lokala varumärken och att Malmöborna ska kunna handla närproducerade varor. Enligt Hans Skruvfors är tanken framåt att flera lokala producenter ska knytas upp.
– Det är på gång, i Stockholm har vi många lokala aktörer, och troligen blir det likadant i Malmö, skriver han.
Gå till toppen