Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
Ceija Stojkas bilder från Förintelsen har en omedelbar kraft

”Så tät och drabbande att jag trevar efter ord”, skriver Carolina Söderholm om utställningen på Malmö konsthall, som än så länge bara visas digitalt.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

”Utan titel”, 1995.

Bild: Celia Pernot

Annons

Kråkorna flyger över taggtråd och skorstenar. De flyger över baracker och lägervakter, över de levande och döda. Kråkorna blev mina vänner, skrev Ceija Stojka om sina bilder. Till skillnad från henne kunde de fly mot skyn. Hon skulle fylla tio när hon kom till Auschwitz-Birkenau 1943. I Ravensbrück sökte hon skydd bland högarna med döda kvinnor och barn. Från Bergen-Belsen blev hon befriad i april 1945. Mer än fyrtio år senare började hon berätta. Nu fyller hennes bilder och ord Malmö konsthall i en utställning så tät och drabbande att jag trevar efter ord. Tuschen rinner svart som sot och färgerna är klara när hon vittnar om vad hon överlevt. Bit för bit synliggör hon det folkmord som länge förtigits och förträngts. Ceija Stojka var med sin mor och fyra syskon de enda som var kvar av tvåhundra personer i hennes romska släkt.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy