Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Teknikhaveri gör att Burlövs äldre inte kan boka tid för vaccination

Teknikhaveri och sjukdom bland personalen har gjort att äldre som försökt ringa och boka tid för vaccinering på vårdcentralen i Arlöv senaste veckan inte har kommit fram. Förhoppningen är att problemen ska vara lösta till tisdagen.

För någon vecka sedan fick alla skåningar som är 85 år och äldre hem ett brev med erbjudande om vaccin mot covid-19 från Region Skåne. Där uppmanas man att boka tid genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se, eller ringa sin vårdcentral.
Men för äldre som är listade på vårdcentralen i Arlöv har det senare alternativet inte fungerat. Verksamheten har en speciallinje via knappval för att personer som ska vaccineras lätt ska komma i kontakt med personal, men där har det inte gått att komma fram.
– Det är tekniken, kombinerat med att vi har haft sjuk personal som har orsakat problemen, säger verksamhetschef Ann-Louise Norlund.
Hon har svårt att uppskatta hur många som drabbats, men konstaterar att trycket varit väldigt hårt.
– Brev skickades ut till många samtidigt, och många ringde samtidigt. Planeringen pågår för fullt, och vi försöker ringa upp där vi sett att man försökt komma i kontakt.
På måndagen låg servicen fortfarande nere.
– Jag förstår irritationen. Det ska vara igång imorgon, säger Ann-Louise Norlund.
Innebär det här att ni blir försenade i planeringen?
– Jag tror inte att vi blir så mycket försenade. Vaccineringen styrs ju av tillgången på doser, och de som ringer nu ska boka tider för nästa vecka.
– Jag är djupt ledsen för att det blivit såhär. Men ingen ska missa sitt vaccin, vi kommer att jobba ifatt det.
Gå till toppen