Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vellinge ger fördel åt privata skolor på bekostnad av de kommunala

Sydsvenskan har nyligen skrivit om problem med innemiljön på Tångvallaskolan i Falsterbo.Bild: Mats Amnell
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Jag har läst om skolsituationen i Falsterbo i Sydsvenskan och jag slutar egentligen aldrig att förvånas.
Rektorn på Skanör Falsterbo Montessoriskola, som är en friskola och alltså en privat skola, uttalar sig så här: ”Vi har under lång tid påtalat för kommunen, att vi är i behov av nya lokaler”.
Till detta borde alla svara lika självklart som jag:
Det kan väl för tusan aldrig åligga en kommun att bygga ut, när det blir trångt på en friskola och där man i detta fallet ju dessutom skulle ”bygga bort” kommunskolans barn.
Den närmsta kommunala skolan, Tångvallaskolan, ligger nämligen alldeles bredvid Montessori och ska kommunen hjälpa friskolan genom att bygga ut - då utarmar man ju Tångvalla än mer.
Tångvalla har i sig redan stora problem och långt, långt innan man bygger ut åt friskolan - ja, då borde väl kommunen se till att lösa problemen på den kommunala skolan, eller …?
Är en friskola trångbodd - då får man väl själva bygga ut eller i det aktuella fallet: då får man väl flytta hela skolan och hyra in sig på annat håll!
Det normala när det gäller friskolor är att kommunen står helt utanför det praktiska - det vill säga en privat aktör bygger själv en skola, baserat på eget (bolag eller enskilt) kapital, lån som vid väl alla nybyggnationer och/eller med hjälp av möjliga statsbidrag.
Eller så hyr den privata aktören utrymmen för skolverksamheten men då absolut inte hela skolbyggnader av kommunen. Som i Vellinge på flera håll och vilket blir fullständigt orättvist!
Som det är nu bidrar ju kommunen till att - i vissa fall - konkurrera ut den egna, kommunala skolan och det är verkligen inte tanken med att kunna erbjuda friskolor.
Se bara hur det har blivit i Västra Ingelstad - där den tidigare kommunala skolan har ersatts av en friskola och där elever från bygden, som fortsatt önskat gå i en kommunal skola, nu måste bussas till centralorten.
Att dock hyra in sig i kommunala, närliggande specialsalar som för till exempel NO, idrott och slöjd och som sker just i aktuellt Falsterbofall - det kan väl vara i sin ordning men då självklart efter en ytterst rättvis och riktig hyressättning.
Så här är det ju:
Kommunen är huvudman för kommunala skolor. För fristående skolor är skolans styrelse huvudman. Huvudmannen bestämmer hur skolan ska arbeta, ser till att skolan har de resurser som krävs och ska hela tiden arbeta för att skolan ska bli bättre. Det är huvudmannen som ansvarar för att alla elever ska nå kunskapsmålen. Huvudmannen ska också se till att utbildningen följer de bestämmelser som finns.
Det innebär alltså kort och gott, att kommunen har att hålla fingrarna borta från fristående skolor i stort och egentligen inte ens bör agera hyresvärd åt fristående skolor. Det kan bli väldigt fel, se exemplet från Västra Ingelstad ovan.
Sedan den 1 juli 2011 bestäms skolpengen enligt den nya skollagen (2010:800) som beslutades i augusti 2010. Här följer ett utdrag ur aktuell skollag:
”Kommuner har generellt att betala ut skattemedel i form av ’skolpeng’ och samma summa för varje barn/elev gäller - för såväl kommunal som friskola. Denna måste dock först vara godkänd av Skolinspektionen.
Det är varje kommun som beslutar hur stora beloppen ska vara.
En del i skolpengen är ersättning av lokalkostnader. Enligt huvudprincipen ska ersättningen baseras på en beräkning av kommunens genomsnittliga lokalkostnader för skola och förskola men kan också, om det finns särskilda skäl, motsvara de faktiska kostnaderna, om dessa är skäliga.”
Sigge Hansson Legitimerad lärare
Gå till toppen