Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debattinlägg: ”Såväl näringslivet som det offentliga måste sponsra jämställt.”

Fotbollen och idrotten i stort är fortfarande långt ifrån jämställda. Andelen pojkar och flickor som idrottar är 50-50 medan sponsringen är 80-20 till pojkarnas fördel. Det skriver Håkan Wifvesson och Jenny Damgaard, ordförande respektive klubbchef för FC Rosengård.

FC Rosengård har visat att klubben kan hävda sig på den allra högsta nivån, skriver artikelförfattarna.Bild: Lars Dareberg
Detta är ett debattinlägg. Skribenterna svarar för åsikterna.
På torsdag, den 1 april, spelar FC Rosengård returmöte mot Bayern München i Champions League.
Första mötet slutade med förlust, men Rosengård visade ändå att klubben kan hävda sig på den allra högsta nivån.
På grund av den rådande pandemin spelas matcherna mot en bakgrund som manar till eftertanke kring villkoren för idrotten. Det behövs en modernare syn på bidrag och sponsring som gynnar jämställdhetsarbete och sociala insatser. Såväl näringslivet som det offentliga måste sponsra jämställt.
Folkhälsomyndigheten varnar för att pandemin kan påverka ungas sociala gemenskap och hälsa för lång tid framöver. Enligt Riksidrottsförbundet registrerades drygt en halv miljon färre idrottsaktiviteter och sex miljoner färre deltagartillfällen under 2020 jämfört med 2019. Socialstyrelsen pekar på att särskilt barn i socioekonomiskt utsatta områden påverkas negativt.
Att locka tillbaka de barn och ungdomar som försvunnit från idrotten det senaste året är en viktig uppgift för hela samhället. Det är en investering i framtiden och ett sätt att lyfta en generation av unga som tvingats pausa ett år av sina liv på grund av covid-19.
Samhällsengagemanget är en del av FC Rosengårds kärna. Den sportsliga verksamheten förenas med arbetet för jämställdhet och lika villkor.
Halva klubbens omsättning utgörs av olika sociala insatser. Fotboll för 700 ungdomar sker i stor utsträckning i stadsdelen Rosengård.
Dessutom har klubben genom Boost by FC Rosengård förmedlat sysselsättning i form av jobb eller utbildning till 3 000 ungdomar.
Boost har funnits i tio år och är ett lysande exempel på hur FC Rosengård bidrar till ett bättre samhälle. Genom att använda sina styrkor – nätverket, flexibiliteten, innovationskraften och engagemanget – bidrar klubben till att Malmös unga kan tro på sig själva och sina drömmar. Sådant behöver vi se mer av.
Fotbollen och idrotten i stort är fortfarande långt ifrån jämställda. Andelen pojkar och flickor som idrottar är 50–50 medan sponsringen är 80–20 till pojkarnas fördel.
Men det rör sig åt rätt håll. Det vet vi bland annat genom att näringslivet nu vill vara synligt i samband med damidrott. Många företag efterlyser glädjande nog också social verksamhet att stötta. I kölvattnet av covid-19 behövs det mer än någonsin.
Nu har en generation barn och ungdomar förlorat ett år på grund av pandemin. Att stötta både pojkar och flickor, måste vara högsta prioritet för hela samhället de kommande åren. Det arbetet kan bli ett av de viktigaste efter pandemin. FC Rosengård är redo att vara en framåtdrivande kraft.
Håkan Wifvesson, ordförande för FC Rosengård
Jenny Damgaard, klubbchef för FC Rosengård
Gå till toppen