Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Coronastrategin satte Sverige i rampljuset 2020

Satsepidemiolog Anders Tegnell fick stort utrymme i utländska medier 2020, framför allt under våren. Arkivbild.Bild: Jessica Gow/TT
Aldrig tidigare har Sverige fått så mycket uppmärksamhet utomlands som under fjolåret, enligt en ny rapport från Svenska institutet. Hanteringen av coronapandemin drog blickarna till sig under våren och inpå sommaren.
”Varumärket Sverige” ligger precis som föregående år högt på nation brand index: plats 9 av 50 länder. Den högsta rankningen görs av Tyskland, som placerar Sverige på andra plats. I kategorin samhällsstyre lyckas Sverige bäst – framför allt för klimatarbetet, men även insatser för fred och säkerhet och respekt för medborgerliga rättigheter ges gott betyg.
Varumärkeslistan toppas av Tyskland, följt av Storbritannien och Kanada.
Bland publiceringar om Sverige i nyhetsmedier, forum, bloggar och sociala medier syns den största ökningen på engelska, därefter ryska och sedan spanska. Rapporteringen på arabiska minskade däremot.
En förändring senaste året jämfört med tidigare syns i undersökningar av människors uppfattningar. De flesta som förändrat sin bild av Sverige har blivit mer positiva, förutom i de nordiska länderna där trenden är motsatt och fyra av tio har en försämrad bild.
Gå till toppen