Annons

Annons

opinionLund

Aktuella frågor
”Att tjejer gör upp med bilden att de inte har talang för kodning, matte eller teknik är viktigt.”

Näringslivet och universitetet behöver tillsammans bli vassare på att förklara att en teknisk utbildning öppnar dörren till ett brett yrkesval som kan bidra till såväl samhällsbygge som -utveckling. Det skriver Annika Olsson, rektor för LTH, Lunds tekniska högskola.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det finns myter som står i vägen för att fler, inte minst tjejer och kvinnor, ska söka sig till teknikyrken. Jag vill nämna några – och försöka slå hål på dem, säger Annika Olsson.

Bild: Ingemar D Kristiansen

Annons

Häromveckan utsågs hon till Årets tech-tjej, och jag vill påstå att Matilda Andersson, som läser till civilingenjör i datateknik, sade något intressant när LTH gratulerade henne till utmärkelsen:

”Det var inte så att jag programmerade i källaren och hittade tekniken redan när jag var liten. Jag läste samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och hade tänkt mig ett annat spår.”

När hon 2017 funderade på att plugga vidare kom Matilda Andersson i kontakt med föreningen Pink Programming, som verkar för en programmeringsvärld där kvinnor är lika självklara som män. Idag specialiserar hon sig inom maskinintelligens och AI, artificiell intelligens.

Om sitt engagemang för att få fler tjejer att programmera säger hon:

”Nu har jag hittat det jag älskar att göra. Jag vill inspirera andra att våga testa, och bryta den traditionella bilden av att en programmerare sitter ensam i källaren.”

Annons

Att fler tjejer och kvinnor gör upp med den ofta skeva bilden att de inte har talang för kodning, matte eller teknik och börjar fundera på teknikyrken är viktigt. Samhället behöver ingenjörer. För att hitta tekniska lösningar som fungerar, ökar människors livskvalitet och använder jordens resurser varsamt behövs samarbeten där hög kompetens inom olika områden möts och många olika perspektiv bryts.

Annons

Om några dagar är det den 15 april, sista ansökningsdag till universitet och högskolor. För många markerar det ett stort och viktigt val, eftersom känslan är att ”det måste bli rätt från början”, när vägen till framtiden ska stakas ut. Yngre personer vill ofta gå en bred utbildning som ger valmöjligheter och samtidigt fördjupade kunskaper. Det kan förefalla motsägelsefullt, men är nog ett tecken på att man vill hålla alla dörrar öppna så länge som möjligt.

Redan idag är ingenjörer efterfrågade inom vitt skilda delar i samhället. Och framtiden bjuder globalt på stora utmaningar som klimatförändringar, översvämningar, vattenbrist, utmanade energisystem, pandemier, flykt- och migrationsvågor. Det gör att än fler problemlösare med olika spetskompetens behövs.

Annons

Att problemlösare helst inte ska vara en homogen grupp där alla tänker lika säger sig nästan självt. Jag önskar också att många ska våga ta chansen till ett spännande och berikande arbetsliv. Oavsett kön och bakgrund, oavsett om en eller båda föräldrarna ingett självförtroende kring sådant som programmering och matematik, och oavsett om de kunnat berätta något om vad en ingenjör, arkitekt eller industridesigner gör.

LTH har i allmänhet högt söktryck till sina teknikutbildningar, men med 37 procent kvinnor i snitt är vi inte nöjda. Vi önskar att fler tjejer ska söka, kanske framför allt inom områden som datateknik som Matilda Andersson läser – där andelen tjejer är cirka 15 procent.

Annons

I likhet med flera andra har vi på LTH märkt att det finns myter som står i vägen för att fler, inte minst tjejer och kvinnor, ska söka sig till teknikyrken. Jag vill nämna några – och försöka slå hål på dem:

• Myt: Att bli ingenjör är inget för den som vill jobba med människor.

Under Vera Roadshow – ett initiativ som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, Sveriges Ingenjörer och Teknikföretagen står bakom och som fått sitt namn efter Sveriges första kvinnliga ingenjör, Vera Sandberg – framkom att ett inte helt ovanligt svar på frågan om en yngre person vill bli ingenjör är: ”Nej, jag vill jobba med människor.” Sanningen är att ingenjörsyrket nästan alltid innebär lagarbete med människor och till nytta för människor.

Annons

• Myt: Den som utbildar sig till ingenjör kommer bara att jobba med sådant som vägar, broar, maskiner, fordon och datorer. Sanningen är att det går att arbeta inom en rad olika områden och på olika sätt bidra med svar på stora samhällsutmaningar.

• Myt: Teknikutbildningar är bara något för mattegenier. Sanningen är att engagerade lärare, studievägledare och äldre studenter gör starka insatser för att nya studenter ska få hjälp med matematiken och studietekniken.

Man behöver varken älska matte eller vara ”tekniknörd” som demonterar elektriska prylar för att välja och klara en teknikutbildning. Däremot är det viktigt att tänka att teknik finns överallt.

Annons

För att utbilda framtida samhällsbyggare och mångsidiga problemlösare – i LTH:s fall ingenjörer, arkitekter och industridesigners – måste lärosätet locka talanger med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv till kreativa kunskapsmiljöer.

Samtidigt behöver näringslivet och universitetet tillsammans bli vassare på att förklara att en teknisk utbildning öppnar dörren till ett brett yrkesval som kan bidra till såväl samhällsbygge som -utveckling.

Annika Olsson, rektor för LTH, Lunds tekniska högskola.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy