Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsarbrev om höghastighetståg

Detta är ett läsarbrev. Åsikterna är skribentens egna.
Flyg i hela landet.
Huvudledare slår (7/4) ett slag för snabba eldrivna tåg som går i tid och binder ihop Sverige samt konkurrerar ut fossildrivna väg och lufttransporter. Men är det verkligen så enkelt? Kostnaden beräknas idag till 295 miljarder kronor, men kan minskas om rälsen läggs på höga betongkonstruktioner, färre stationer byggs och de som byggs läggs utanför stadskärnorna. Fast då tappas ju en del av den vunna tiden när man ska ta sig till stationernas perifera lägen.
Sedan måste också frågan om det rimliga i att lägga en så stor del av infrastrukturbudgeten på ett projekt som bara gynnar Sveriges tre största städer resas. När det gäller kostnaden får vi heller inte glömma bort att Sverige som före covid-19-pandemin tronade på imponerande statsfinanser men under pandemin tvingats låna upp mångmiljardbelopp för att kunna stötta företag och verksamheter som drabbats nu är i ett lite sämre läge. Att binda ihop ett land med tåg som går i tid måste rimligen också inkludera mer än Sveriges tre största städer. Även om antalet stationer bibehålls återstår frågan hur orter som Växjö, Halmstad och Östersund ska kunna locka företag. Med höghastighetståg blir det svårt att få hela Sverige att leva. Vidare kommer biljetterna bli väldigt dyra och för turister och studenter kommer flyg och buss fortsätta att vara prisvärda alternativ. Ska vi sedan titta på miljövinsterna så tar det enligt beräkningar från Trafikverket 25 till 35 år innan koldioxidutsläpp från byggandet är neutraliserat, vilket rimmar illa med de miljömål som nu är satta.
Ledaren konstaterar också att länder som Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien redan har betydligt snabbare tåg, men glömmer kanske bort att i dessa länder bor det mellan 45 och 80 miljoner människor vilket gör resandeunderlaget till något helt annat än det som finns i Sverige där 11 miljoner invånare är utspridda över ett mycket avlångt land. Vidare är den flexibla vägtrafiken på väg att elektrifieras. För flygtrafiken gäller det att begränsa den med rejäla miljöavgifter under den övergångsperiod som behövs tills att också det trafikslaget kan drivas med icke-fossilt bränsle. Tåget kan aldrig vinna över flyget som bara kräver några km asfalt till landningsbanan. Dessutom gynnar flygtrafiken hela landet då den enkelt kan inkludera väldigt många fler städer än höghastighetstågen. Vi kommer alltid att ha behov av transporter, ett behov som ökar framöver, men det finns inga anledningar att tro att tåg, som var 1800-talets stora transportrevolution också kommer att vara lösningen för framtidens transporter.
Anders Nordlund
Bygg ut vanlig järnväg.
Huvudledaren om varför Sverige bör bygga höghastighetsbanor utgår från att alternativet är flyg och motorvägar. Detta är fel. Alternativet är att bygga ut vanlig järnväg.
Höghastighetsbanor är i stort sett bara till för mycket snabba tåg mellan ett fåtal storstäder, men ger ganska liten ny kapacitet för pendeltrafik och godstrafik. Alldeles för lite för att möta framtidens behov. Enda sättet att få fram den nödvändiga kapaciteten är stora satsningar på vanlig järnväg. Höghastighetsbana binder inte samman Sverige med Europa. De innebär att boende i Stockholm, Norrköping, Linköping och Jönköping kan åka tåg till Hamburg och Bryssel på 6-7 timmar. Men SJ:s utredare visar att för att locka över resenärer från flyg till tåg krävs restider på omkring tre timmar. Tjänsteresor ut i Europa från Stockholm kommer att fortsätta ske med flyg även om höghastighetsbanorna byggs. De underlättar pendling Jönköping – Göteborg och Linköping/Norrköping – Stockholm, vilket kanske i någon grad gynnar dessa kommuner. Men satsningen innebär också försämrade kommunikationer för en stor mängd medelstora städer, som är i större behov av stimulans. Effekten på sysselsättning är alltså negativ.
Bygg ut infrastrukturen – bind ihop Sverige med tåg som går i tid. Detta åstadkommes mycket bättre genom satsningar på vanliga järnvägsnätet.
Hans Lenander
Gå till toppen