Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Även elever med intressen inom praktiska ämnen ska få stimulans

Anneli Einarsson håller inte med Oliver Palm om att slöjd är ett föråldrat ämneBild: Anders Wiklund/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Skolan debatteras ständigt eftersom den berör oss alla. Ofta är lärare frånvarande i diskussionerna och än mer sällsynt är elevernas röster. Så tack Oliver Palm, för att vi får ta del av dina tankar (Åsikter 11/4). Du ställer viktiga frågor om vad som är meningsfullt och kunskapsberikande i grundskolan. Utrymmet att reflektera kring dessa frågor i skola och på lärarutbildningar är litet och ett problem i vår föränderliga värld. Det beror bland annat på den alltmer dominerande synen på utbildning där rationalitet, effektivitet och konkurrens mellan länder är drivkraften, vilket minimerar de ”mellanrum” i skolans vardag där det finns tid för djupare samtal. Detta trots att behovet av förståelse för sig själv, samhället och vad framtiden innebär, är större än någonsin hos unga idag. Men frågan ”varför ska vi lära oss det här?” är gammal. Jag minns mattelärarens svävande motivation för att lära sig ekvationer, vilket inte hjälpte mig ett dugg.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen