Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Arvsmassan berättar om Jantelagens kvinnor

Instrumentalduons musik är pregnant, men det mesta finns i tystnaden mellan raderna.

Pelle Andersson och Jon Ekström gör filmisk musik som aldrig står i vägen.Bild: Afshin Tahmoury

Arvsmassan

AMBIENT. Under den kalla jorden.

”Man ska inte klaga när det inte behövs”, säger den stryktåliga 83-åringen Alma Jönsson i låten med samma titel.
Låt? Detta är 40 minuter av elektroakustisk musik, fördelad på elva spår, där analoga syntar oftast spelar huvudrollen men där Alma Jönssons monologer (fältinspelningar? radioinslag?) bryter av. Bakom musikduon Arvsmassan står Jon Ekström (tidigare i Detektivbyrån, numera oftast soloartist under namnet Dödsvarg) och Pelle Andersson (som också ingår i Christian Kjellvanders band).
Fast hon bryter inte av så att det stör; musiken har samma timida framtoning, den drar inte uppmärksamhet till sig i onödan. Precis som på 83-åringens hemman i Jämtland tilldrar sig inte så mycket i den, men nog händer det saker ändå. Fast det sker ofta mellan raderna, i tystnaden. Och precis som hos Alma Jönsson, som i en bisats berättar att hon begravt tre av sina sju barn, är musiken karg och vänligt mjuk om vartannat.
Detta är ett album som berättar om en härdad kvinnogenerations anspråkslösa leverne, men också om den ambienta musikens diskreta charm. En oväntad symbios.
Gå till toppen