Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lättläst främjar inte alltid läslust mest

I läsfrämjandets namn anpassas fler barnböcker nu efter nybörjare, med enkla och korta historier. Men de böckerna kan missa målet, enligt forskaren och läraren Katarina Rejman. Hon menar att skolan måste mäta mindre och fokusera mer på lust i läsningen.

Barn och ungas frivilliga läsning utvecklar språkutvecklingen, läs- och skrivutvecklingen, en mer generell kunskapsutveckling och förståelse för andra, enligt forskning. Arkivbild.Bild: Jessica Gow/TT
Vilka böcker främjar barn och ungas läsning? Katarina Rejman, lektor vid institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet, fick i år i uppdrag av Svenska barnboksinstitutet att analysera 2020 års kapitelböcker. Liksom institutet hade hon en magkänsla av att böckerna började bli kortare och mindre avancerade. Efter att ha plöjt en stor del av de 369 kapitelböcker som gavs ut under 2020 tycker hon att spaningen stämmer.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen