Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Axfood ökar resultatet

Axfood, med bland annat Hemköp, presenterar kvartalssiffror. Arkivbild.Bild: Helena Landstedt/TT
Trots ett starkt jämförelsekvartal, då svenskarna bunkrade dagligvaror under inledningen av pandemin, ökade dagligvarujätten Axfood omsättningen och resultatet under första kvartalet 2021.
Axfood, med butikskedjorna Willys och Hemköp och nätapoteket Apohem, redovisar en vinst före skatt på 541 miljoner kronor för första kvartalet 2021. Det kan jämföras med vinsten på 516 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen uppgick till 13 203 miljoner kronor, jämfört med 13 067 miljoner kronor ett år tidigare.
”Axfood fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal”, skriver Axfoods vd Klas Balkow i rapporten.
Gå till toppen