Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Tut tut, Transportstyrelsen, läge att kolla upp bilarna.

Bilar behöver kontrolleras. Tydligen också bilbesiktningens tillsynsmyndighet.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Opus. Besikta. Dekra. Carspect. Bilprovningen. Idag konkurrerar åtta olika företag om att få besiktiga våra bilar. De kunde ha varit fler.
För drygt tio år sedan, den 1 juli 2010, blev statliga Svensk Bilprovning av med sitt monopol på besiktningar av motorfordon. Marknaden skulle omregleras. Eller, i dagligt tal, privatiseras.
Åsa Torstensson (C), den dåvarande infrastrukturministern, hade höga förväntningar på större konkurrens och bättre service genom fler besiktningsstationer – minns de månadslånga köerna då, inga lediga tider så långt ögat nådde. Det fanns också hopp om fler jobb i växande företag och högre tillväxt.
Lena Hallengren (S) höll inte med. På den tiden var hon inte en 47–årig socialminister utan en 35–årig ordförande i trafikutskottet som inte förstod varför den borgerliga regeringen ville privatisera bilprovningen, som hon menade var Europas mest effektiva. Hon skyllde på den privatiseringsvåg som sköljde över Sverige. Hallengren spådde att besiktningsstationerna skulle bli färre och priserna skulle öka.
På tisdagen kom svaret. Riksrevisionen har granskat hur det gått sedan statens monopol på fordonsbesiktning avskaffades. Rapporten innehåller både ris och ros, viss utveckling har gått åt rätt håll, annat får svidande kritik.
Reformen har lett till att kunderna fått markant större valfrihet och tillgänglighet, åtminstone om det inte rör sig om glesbygdsregioner.
Pressade priser? Tyvärr inte. Mellan 2010 och 2019 steg priserna för en kontrollbesiktning med 56 procent – när det gäller efterkontroller 37 procent – medan konsumentprisindex under samma period ökade med 10 procent.
Fortfarande är, skriver Riksrevisionen i sin granskning, inslaget av entreprenörskap litet. Av dagens åtta ackrediterade besiktningsföretag är tre större, två mindre medan tre är väldigt små, de har bara en besiktningsstation.
Att privatisera statliga uppgifter kan absolut ha sina poänger. Valfriheten för kunderna, allmänheten, är en. Och med valfriheten följer ofta en bättre tillgänglighet. Lägg till att trivseln och kundmottagandet – en väsentlig del av servicen – kan lyfta rejält med en privat entreprenör som ansvarig.
Nej, det är inte där skon klämmer i besiktningsbranschen.
Besiktningsstationen sysslar med myndighetsutövning. Den utför, i statens ställe, "utövning av befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande".
Det är helt enligt lagen att staten lägger ut myndighetsutövning på entreprenad. Men då är det A och O att staten håller järnkoll på vad entreprenören sysslar med. Det ska ske via tillsynsmyndigheten, i detta fall Transportstyrelsen och Swedac, Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll. De ska se till att entreprenörerna sköter sina uppgifter.
I det här fallet tycks staten, uppseendeväckande nog, ha abdikerat.
”Vår bedömning är att Transportstyrelsen inte lever upp till sitt tillsynsansvar över besiktningsbranschen”, säger riksrevisor Helena Lindberg i rapporten.
Från att år 2011 ha bestått av 5,5 årsarbetskrafter har Transportstyrelsens särskilda besiktningsgrupp successivt minskats till att bestå av enbart en analytiker, visar granskningen.
Det är inga oviktiga saker som en bilbesiktning kontrollerar. Att en bil är körduglig. Att bromsarna fungerar som de ska, att tutan kan tuta och vindrutetorkarna vindrutetorka. Att fordonet är trafiksäkert och miljökontrollerat. Är Sveriges bilpark det? Förhoppningsvis.
Enligt riksrevisorn är Transportstyrelsens tillsyn av besiktningsbranschen ”i praktiken närmast obefintlig”, främst har de fysiska stickproven minskat. Och regeringen har uppenbarligen inte styrt Transportstyrelsen så som Transportstyrelsen bör styras.
Regeringen styr riket, sägs i grundlagen. Om den inte har somnat vid ratten.
Gå till toppen