Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Svenskt provfusk riskerar att leda till fel skolpolitik.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) vid torsdagens pressträff.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Detta är tidningens huvudledare. Sydsvenskans hållning är oberoende liberal.
Alla har en åsikt om skolan. Men för dem som har högsta ansvaret för utbildningspolitiken räcker det naturligtvis inte att tycka i största allmänhet. Beslut som rör skolans utveckling och inriktning måste fattas på sakliga och trovärdiga grunder. Därför görs utvärderingar, mätningar och jämförelser. Och en av de största och viktigaste är Pisastudien som jämför elevers kunskaper i länder inom OECD.
Men vad händer om Sverige får missvisande resultat?
Frågan blev åter högaktuell på torsdagen då Riksrevisionen i en ny rapport bekräftade de tveksamheter som medier och politiker tidigare fört fram: alltför många elever undantogs från att delta i Pisastudien 2018. Det handlade sammanlagt om 11 procent av eleverna i den aktuella gruppen och högst 5 procent fick undantas.
Avvikelsen har förklarats med att Sverige tog emot så många flyktingar under 2015 att det fanns en ovanligt stor andel nyanlända som inte hunnit lära sig tillräckligt bra svenska för att delta. Skolverket har hela tiden hävdat att allting gjorts rätt och OECD gav samma besked efter att av regeringen ha ombetts att göra en andra bedömning.
Därför slår Riksrevisionens rapport nu ned som en smärre bomb i svensk utbildningspolitik. Kritiken som levereras är stenhård: Skolverket hade fel och OECD baserade sina slutsatser på felaktiga antaganden. Till råga på allt sägs detta ha framgått i interna promemorior i regeringskansliet. Regeringen har ändå fortsatt hävda att allting varit korrekt och tagit de trendmässigt förbättrade kunskapsresultaten till intäkt för att den svenska skolan nu är på rätt väg.
Men är det verkligen så?
”Det ligger i regeringens och hela Sveriges intresse att vi har bra koll på hur våra skolor fungerar”, sade utbildningsminister Anna Ekström (S) vid en pressträff på torsdagsförmiddagen. Hon konstaterade även att Skolverket borde ha gjort mer för att försäkra sig om att allt gick rätt till och lovade att ge myndigheten i uppdrag att skärpa sina rutiner.
Men det var inte tillnärmelsevis nog för att stilla den politiska kritikstormen. Moderaterna anser att Ekström bör ber om ursäkt för misstagen och Liberalerna och Kristdemokraterna anklagar regeringen för att ha skönmålat medvetet. Enligt uppgifter till Expressen försöker Sverigedemokraterna i sin tur att samla stöd för en misstroendeförklaring mot Ekström.
Visst är det allvarliga brister som uppdagats, men följderna måste likväl ha rimliga proportioner. Det finns anledning att notera vad projektledaren för Riksrevisionens granskning, Sofia Sandgren Massih, säger till SVT:
"Vi har dock ingen anledning att tro att någon gjort fel med flit, utan att det skett av missförstånd."
Med så mycket att reda ut är det knappast läge att försöka avsätta en erkänt kompetent utbildningsminister. Snarare krävs pragmatiskt fokus på att rätta till de fel som begåtts. Och det är inte bara rutinerna kring den återkommande Pisastudien som behöver stramas upp.
Enligt en färsk rapport från Skolinspektionen sätter skolorna högre betyg när de rättar sina egna elevers nationella prov än vad utomstående lärare gör när de rättar om proven. Vid den senare bedömningen ändras de ursprungliga betygen i mer än hälften av fallen. Så godtycklig får bedömningen av elevernas kunskaper naturligtvis inte vara. För att öka likvärdigheten har Ekström tagit initiativ för att proven i högre grad ska digitaliseras och rättas automatiskt eller sambedömas av olika lärare. Det är minst sagt på sin plats.
Såväl utvärdering som omformning av skolpolitiken utgår trots allt ifrån hur det ser ut i kunskapsmätningarna. Att de alltid ska vara tillförlitliga måste därför vara lika givet som att eleverna inte får fuska på proven.
Gå till toppen