Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Med läkemedel för små patientgrupper ska Malmöbolaget öppna dörren till miljardmarknad

Att ge hopp och behandling åt bortglömda patientgrupper – det är Ascelia Pharmas affärsidé. Det lilla bolaget från Malmö ställer nu in siktet på den amerikanska marknaden. I läkemedelsmarknadens marginaler ser de möjliga miljardvinster.

Ascelia Pharma prisades under Näringslivsgalan 2020 som bästa Life sience-bolag och är nu i slutskeendet av studier på ett nytt kontrastmedel.Bild: Peter Frennesson
Att som läkemedelsbolag utanför det som brukar kallas för "big pharma" ta en produkt från prekliniska tester, genom kliniska faser och till en färdig produkt är väldigt ovanligt. Magnus Corfitzen och Kristian Borbos på Acselia Pharma kan bara komma att tänka på bolaget Camurus från Lund som enda skånskt läkemedelsbolag som lyckats med bedriften tidigare.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen