Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ingen bitter start på året för Campari

Italienska spritkoncernen Campari märker ökad efterfrågan på sina drycker och slår förväntningarna för första kvartalet. Arkivbild.Bild: Maja Suslin/TT
Spritkoncernen Campari, med varumärken som Aperol och Skyy vodka, slår förväntningarna på försäljningen under första kvartalet. Framför allt är det ökad efterfrågan i USA och i norra Europa som driver utvecklingen. Exempelvis ökade försäljningen av Wild Turkey bourbon whisky med 31 procent under kvartalet i USA.
Samtidigt noteras endast en marginell påverkan av smittskyddrestriktioner i Italien, enligt bolaget.
Försäljningen ökade till 398 miljoner euro under första kvartalet. Det motsvarar en organisk tillväxt på nästan 18 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Analytiker hade räknat med 6–7 procents tillväxt. Det är också en högre försäljning än under motsvarande kvartal 2019.
Det justerade rörelseresultatet ökade 43 procent till 68,5 miljoner euro.
Gå till toppen