Annons

Annons

opinion

Aktuella frågor
”Planekonomin för bilar borde slängas på historiens sophög.”

Alla andra är med och betalar för förvaringen av min bil. Helt åt skogen, skriver Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Jag och alla andra bilägare måste betala för hela kostnaden för våra bilar – det behöver vi inte idag. Idag betalar andra, många med lägre inkomst än jag, för förvaring av min bil. Det är faktiskt helt åt skogen. När vi köper en pryl måste vi kunna förvara den i vårt hem eller betala för förvaring. Detta gäller allt – utom bilen. För bilar har vi särskilda regler som går ut på att vi alla delar på kostnader för förvaring av några människors enskilda egendom. Eftersom rika äger fler bilar än fattiga betyder detta att fattiga betalar för att förvara rika människors tillgångar. Så kan vi faktiskt inte ha det.

Det finns fem miljoner bilar i Sverige. En bil står stilla 97 procent av sin livstid.

Hur många parkeringsplatser som finns är inte enkelt att säga, men runt 20 miljoner verkar vara en trovärdig siffra. Det motsvarar cirka 50 kvadratmeter parkeringsyta för varje svensk. Det betyder att det sannolikt finns mer parkeringsyta i Sverige än det finns boyta.

Annons

Kostnader för att bygga en parkeringsplats varierar. Från 10 000–15 000 kronor per plats för en asfalterad yta, till 350 000–450 000 kronor per plats i ett underjordiskt garage. Dessa kostnader bidrar till att det blir dyrt att bygga nya bostäder och således dyrt att bo i nya bostäder.

Annons

Vem betalar för alla dessa parkeringsplatser? Är det de som äger en bil? Nej. Stora delar av dessa kostnader slås ut på hyran för alla som bor i ett hus eller tas från skatten. Driften av kommunal markparkering subventioneras med 70 procent. Och de subventionerade parkeringsplatserna som finns på gator gör att det är svårt att ta betalt för parkering vid bostäder. Dessutom är tillgången till gratis eller billig parkering starkt beteendepåverkande. Det gör att fler tar bilen för resor som går att utföra på annat sätt.

Hur har vi hamnat här? Svaret heter parkeringsnorm. Det är en planekonomi med syfte att främja bilism som infördes på 1950-talet. Det går självklart att göra annorlunda. Malmö var föregångare när flexibel parkeringsnorm infördes för några år sedan. Men nu är det dags för nästa steg.

Det finns nu ett konkret förslag om att parkeringsnormen ska ersättas av krav på mobilitetsåtgärder, åtgärder som ger de boende tillgång till olika transporter. Det skulle likställa olika transportslag och minska kostnaderna för nya bostäder.

Annons

Det är hög tid tid att vi slänger planekonomin för bilar på historiens sophög.

Karolina Skog

Karolina Skog är ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy