Annons

Annons

Malmö

Så cykel(o)vänligt är Malmö

Det råder högsäsong för cyklister av alla slag. Men hur hojvänligt är centrala Malmö? Cykelfrämjandet pekade ut sju avskräckande och inspirerande platser och bjöd in stadens trafikplanerare till ett rullande möte.

Vi tog en tur mellan ljuspunkter och skräckstråk.

Bild: Lars Brundin

Annons

Säkrare och framkomligare vägar är ett viktigt mål för Cykelfrämjandet Malmö-Lund. För att påverka cykelstråkens makthavare har föreningen återkommande möten med kommunen.

Den här junidagen sker mötet på cykelsadeln. Sju föreningsmedlemmar och tre tjänstepersoner från fastighets- och gatukontoret sluter upp. Med Stadshuset som utgångspunkt har Cykelfrämjandet ritat upp en rundtur med stopp vid några problematiska platser och goda exempel.

Föreningens ordförande Axel Pihl slår an en positiv ton.

– Vi vill väl alla samma sak: att Malmö ska utvecklas till en bättre cykelstad.

Så tar han täten ut på Kaptensgatan som tillhör Malmös viktigaste cykelpulsådrar. I ledet ingår en liten vikbar cykel, en lådcykel, en elcykel och några vanliga modeller. Efter en vänstersväng in på Storgatan, där cyklar delar yta med bilar, syns snart dagens första stopp.

Annons

Cykelstråket på Storgatan möter den täta gångtrafiken på Södra Förstadsgatan. Cykelfrämjandets önskemål: att cyklarna kan flytta till Regementsgatan.

Bild: Lars Brundin

Annons

1. Storgatan – Södra Förstadsgatan.

Storgatan och Södra Förstadsgatan skär ett kryss genom citykärnan. Storgatans cykelström möter gågatans myller. Inte helt optimalt, sammanfattar Cykelfrämjandets Axel Pihl.

– Det blir lätt konflikter med de gående.

Trafikplaneraren Jesper Nordlund blickar mot folkströmmen på gågatan.

– Svårt att prioritera cykeltrafiken här.

Axel Pihl instämmer:

– Det ska vara trevligt att promenera.

Föreningens förslag är att cykelstråket flyttar från Storgatan till Regementsgatan utmed kanalen.

– Andra städer lägger sina cykelstråk vid vattnet, säger Magnus Sjöholm som cyklat mycket i flera europeiska länder.

Annons

Trafikplanerarna berättar att Regementsgatan ska göras om i samband med att den eldrivna bussen Malmöexpressen får en ny linje.

– Det skulle även kunna vara aktuellt att skylta Storgatan som cykelgata, säger Jesper Nordlund utan att garantera något.

Färden går vidare västerut, förbi Davidshalls torg, över Fersens väg, mot nästa problematiska plats.

Cykelbanan längs Regementsgatan framför S:t Petri skola. Här är det väldigt trångt, tycker Cykelfrämjandets ordförande Axel Pihl.

Bild: Lars Brundin

Annons

2. Regementsgatan – Fersens väg.

Vid korsningen där Regementsgatan möter Fersens väg stockar sig cyklar och barnvagnar framför trafikljusen. Turens inplanerade stopp är vid S:t Petri skola, vid den ganska smala cykelbanan som löper längs Regementsgatan.

– Här är det väldigt trångt, konstaterar Axel Pihl.

Annons

Han kastar en kritisk blick mot den sexfiliga Regementsgatan.

– Det är frustrerande att kolla på bilvägen här intill! Cykelbanan är smalare än en enda av filerna.

Trafikplaneraren Göran Hallberg lovar att större ytor för cyklister och fotgängare åtminstone blir en viktig fråga i den kommande omstöpningen av Regementsgatan.

– Vi får se vad vi lyckas få in.

Georg Krüger önskar att Regementsgatan planeras för ett framtida samhälle där genomfartsvägar för bilar inte dominerar innerstaden.

– Risken är att det blir en halvbra lösning, varnar han.

Men begränsningar av biltrafik brukar öka trycket på andra gator, säger trafikplaneraren Jesper Nordlund.

– Det är ju inte så att alla börjar åka kollektivt när man stänger av en bilgata.

Cykeltåget rullar vidare, förbi Kronprinsen, till Fridhemstorget och vidare in på Tessins väg. Här finns färdens första höjdpunkt.

Tessins väg får gott betyg i cykelframkomlighet. Mårten Zetterman, utredare på Malmö stad, kör lådcykel.

Bild: Lars Brundin

Annons

Annons

3. Tessins väg – Sergels väg.

Längs Tessins väg går en av stadens nyare cykelbanor. Den är tre meter bred och har en målad mittlinje som håller isär trafiken.

Cykelfrämjandet har dock en invändning: cykelbanan smalnar av vid rondellen i korsningen mot Sergels väg. Det är en kritik som utredaren Mårten Zetterman på fastighets- och gatukontoret håller med om.

– Det finns en olycklig tradition av att cykelbanor ska vara raka i korsningar. En korsning för bil breddas upp, men för cyklister smalnar man av den. Det kunde istället vara som en tratt, säger han.

Jesper Nordlund ser ytterligare ett skäl till smalheten: passagen över Sergels väg är en cykelöverfart med cykelföreträde och då kräver trafikreglerna en särskild streckad linje.

– Där försvinner en meter på grund av målningen.

Axel Pihl betonar att platsen på det stora hela är ett föredöme i cykelvänlighet.

– Det hade varit en fröjd om alla cykelbanor såg ut så här!

Neptunigatan har fått cykelbanor på båda sidor av vägen. Cykelfrämjandets Axel Pihl är mycket nöjd.

Bild: Lars Brundin

Annons

Annons

4. Neptunigatan vid bron från Västra hamnen.

Den nyombyggda Neptunigatan har rejäla cykelbanor på båda sidor. Så borde det vara överallt, tycker Magnus Sjöholm från Cykelfrämjandet som ogillar dubbelriktade cykelbanor längs bilvägar. Axel Pihl är lika entusiastisk över platsen.

– Det är lite rörigt under byggtiden. Men det ser ut att bli riktigt bra, säger han.

Georg Krüger uppskattar refugen där träd och grönt växer, men han ogillar bilgatans bredd.

– Det blir som en barriär.

Trafikplanerarna säger att Neptunigatan måste kunna svälja mycket biltrafik eftersom den ska vara en logisk väg från Limhamn till Lomma.

Christian Fasth ser en ny möjlighet:

– Kan den här sträckan avlasta Regementsgatan från biltrafik?

Trafikplaneraren Göran Hallbergs spontana reaktion är att det knappast är möjligt eftersom det redan är trångt vid Malmö centralstation.

Ditåt styr gruppen på väg mot nästa dåliga exempel.

På Jörgen Kocksgatan trängs cyklisterna på en tillfällig cykelbana. Varken Cykelfrämjandet eller Malmö stads cykelplanerare är nöjda med säkerheten.

Bild: Lars Brundin

Annons

Annons

5. Jörgen Kocksgatan, vid Grimsbygatan.

De här industrikvarteren står inför en genomgripande förändring. Nyhamnen, ett av stadens största utbyggnadsområden, håller på att växa fram. Jörgen Kocksgatan ska bli ett grönstråk. Men ännu så länge är gatan tungt trafikerad av lastbilar och vanliga bilar. Cyklisterna trängs på en liten remsa som bara är avskild med en streckad linje.

– Det borde finnas lite krav även på tillfälliga cykelgator. Man skulle gärna vilja att det var tryggare, säger Axel Pihl.

Det finns ingen markerad överfart, och en cyklist som korsar vägen kommer nära en betongbil.

– Ingen bra lösning, säger trafikplaneraren Göran Hallberg.

Saken ska undersökas, lovar tjänstemännen.

I höjd med Grimsbygatan tar cykelbanan slut. För att slippa dela körfält med lastbilar svänger vi höger från Jörgen Kocksgatan med sikte på nästa svaga cykelpunkt.

6. Värnhemstorget vid regionbusshållplatsen

Vi anländer från Entréhållet och tar Pilgatan och vidare över Östra Förstadsgatan. Vid torget blir problemet uppenbart: cykelbanan är inklämd mellan busskurerna och torget där en skatevänlig skulptur utgör en kant.

– Hur kunde det bli såhär intryckt? undrar Axel Pihl.

Utredaren Mårten Zetterman har ett lugnande besked: skulpturen ska smalnas av för att ge cyklisterna mer plats.

Annons

– Det ligger i kö. Vi väntar bara på entreprenören.

– Fint att höra! Lysande! säger Axel Pihl.

Gruppen styr vidare mot dagens sista stopp.

Här är turen som Cykelfrämjandet ordnade för Malmö stads cykelplanerare. Platserna: 1. Storgatan-Södra Förstadsgatan. 2. Regementsgatan – Fersens väg. 3. Tessinsväg – Sergels väg. 4. Neptunigatan vid bron från Västra hamnen. 5. Jörgen Kocksgatan vid Grimsbygatan. 6. Värnhemstorget vid regionbusskuren. 7. Spångatan – Bergsgatan. Grafik: Krister Cronqvist/Emma Thörnkvist.

Annons

7. Spångatan-Bergsgatan.

Cykeltrafiken på Spångatan är intensiv och vid trafikljusen mot Bergsgatan växer köerna. Cykelfrämjandet anser att stråket är på tok för trångt, på båda sidor.

Eftersom vi stannar på Triangeln-sidan handlar diskussionen främst om sträckan mellan Bergsgatan och Monbijouskolan.

– Det finns inga planer på att göra om? frågar Axel Pihl.

– Nej, säger trafikplaneraren Jesper Nordlund och tillägger:

– Men visst finns det förbättringspotential.

Frågan är bara vilka ingrepp som skulle fungera. Trafikplanerarna har redan undersökt hur cykelstråket skulle kunna bli framkomligare, utan att hitta en tillräckligt bra lösning.

Annons

Georg Krüger kastar in ett förslag: slopa högersvängsfilen från Spångatan ut mot Bergsgatan så att överfarten blir friare för cyklisterna. Magnus Sjöholm hakar på:

– Två bilar har svängt höger och 100 cyklar har passerat under den tid som vi har stått här!

Turen rundas av vid Stadshuset. Axel Pihl sammanfattar:

– Det här var lärorikt! Jag hoppas att diskussionen fortsätter.

Fakta

Malmöcykling i siffror

Längden på alla Malmös cykelbanor uppgår till över 53 mil.

Av Malmöbornas resor sker var fjärde med cykel. Stadens mål är att andelen ska växa till var tredje.

Tre av fyra Malmöcyklister kör även på vintern.

Källa: Malmö stad

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy