Annons

Annons

Dygnet Runt

Malmöföretagets reklamfilm togs ner efter näthat

Hundratals nedsättande kommentarer tvingade ätstörningsappen Progress Me att avsluta sin senaste TikTok-kampanj i förtid. Grundaren: "Det var uppskakande."

Progress Me:s grundare Cornelia och Petronella Gustafsson, tillsammans med Pierina Bruno, marknadsföringsansvarig. Foto: Press

Annons

Sedan 2018 arbetar Malmöföretaget Progress Me med att motverka ätstörningar bland unga. Arbetet går ut på att aktivt försöka stärka individer som har eller har haft någon form av ätstörning. Detta genom en app i mobilen och ett forum på nätet.

För att nå ut till målgruppen släppte Progress Me nyligen en reklamkampanj på sociala medie-plattformen TikTok. I filmen berättar Progress Me:s samarbetspartner, influencern Ida Asperud, om vikten av att bygga upp en bra självkänsla.

Men mottagandet blev inte alls som teamet bakom Progress Me hade tänkt. För kort efter lansering möttes influencern Ida Asperud av en våg av näthat. Inom loppet av bara några dagar hade över femhundra taskiga kommentarer trillat in, varav en stor mängd handlade om hennes utseende.

– Det var uppskakande, berättar Progress Me:s grundare, Petronella Gustafsson.

Annons

Skärmdump från TikTok-kampanjen.

Annons

Näthatet mot Ida Asperud blev till slut för mycket. Därför bestämde sig Petronella Gustafsson och hennes medarbetare först för att avsluta kampanjen.

– Ida [Asperud] sa att hon är van vid den här typen av kommentarer och att hon har lärt sig att bara ignorera det. Men för mig är det här inte okej. Jag tycker inte att man skriver sånt här om en annan människa. Det spelar ingen som helst roll hur söt eller snygg andra tycker att du är, det har ingenting med självkänsla eller vårt arbete att göra, säger Petronella Gustafsson.

Systrarna Cornelia och Petronella Gustafsson, grundare av Progress Me. Foto: Saga Laarif

Annons

Efter att ha diskuterat frågan internt, och i samråd med influencern Ida Asperud, valde Progress Me att köra igång kampanjen igen. Men den här gången fick det bli i en något omarbetad version.

– Vi valde att göra om den så att den blev lite mer som ett reportage kring allt som har hänt. Det var viktigt för oss att se till att diskussionen inte kom att handla om hur någon ser ut. Vi ville liksom flytta tillbaka fokus till sådant som handlar om självkänsla och vad man ska tänka på för att kunna må bra i sig själv, förklarar Petronella Gustafsson.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy