Annons

Annons

Näringsliv

Ökat intresse för hållbarhet dubblar Malmöbolagets försäljning

Uppstickaren Position Green i Malmö har efter sex års utvecklingsarbete fått ett rejält genombrott för sitt verktyg som samlar information till företags hållbarhetsrapporter. På kundlistan finns tunga aktörer som Coop, Kinnevik, Getinge, Nolato, Lindab, Boozt, Liseberg, Apoteket, Fortnox och Blåkläder.

Annons

Lagkravet på större bolag att leverera hållbarhetsrapporter har inneburit ett lyft för Malmöbaserade Position Green. I dagsläget använder omkring 150 svenska företag Malmöbolagets system och förra året nära nog dubblades omsättningen till drygt tolv miljoner kronor, från 6,6 miljoner år 2019.

– På samma sätt som bolag jobbar med finansiell data är vår tanke att hållbarhetsdata också ska vara lika stringent bokförd och spårbar. Hållbarhet har gått från att vara något som är fint till att det är affärskritiskt, säger Daniel Gadd, vd och en av bolagets fem grundare.

Samtidigt ökade personalstyrkan i fjol från 13 till 26 anställda, varav drygt 20 finns i Malmö och en handfull i Stockholm. För att kunna fortsätta växa tillräckligt snabbt – och undvika att bli omsprungna av någon konkurrent – har bolaget nyligen tagit in sex miljoner i nytt kapital. Målet är att dubbla försäljningen varje år även framöver.

Annons

– Det här är en bransch där vi förväntar oss att se många bolag dyka upp de närmaste 2-3 åren. Så det är viktigt för oss att fortsätta utveckla både produkten och bolaget snabbt, säger styrelseordförande Anders Frankel, som tidigare grundat det Malmöbaserade it-bolaget Apsis.

Annons

Med hjälp av det nya kapitalet ska ytterligare 15 personer anställas, varav fyra är kopplade till en kommande satsning på internationell expansion.

Hittills har kunderna främst funnits i Sverige, men Position Green förbereder sig nu för att även sälja systemet till utländska företag. Först på tur står Danmark, Norge, England och Nederländerna.

Huvuddelen av de nya tjänsterna räknar Daniel Gadd med kommer att hamna i Malmö, eftersom bolaget upplever att det är enklare att hitta utvecklare med rätt kompetens här.

Daniel Gadd, vd och medgrundare av Position Green.

Annons

Position Green föddes 2015 ur en idé som Daniel Gadd och Rickard Häll fick när de arbetade på revisionsbyrån Deloitte och såg att intresset för hållbarhetsfrågorna började växa.

– Revisorerna skulle revidera hållbarhetsdata, men det var kaos i datan. Vår spaning var att det skulle komma lagkrav på hållbarhetsredovisning. Vi kom då i kontakt med Fabian Hagman som utvecklade ett verktyg för detta behov och tillsammans med två erfarna utvecklare grundade vi Position Green. Vi jobbade kvällar och helger med detta i början och med företags ökade intresse för hållbarhet har det nu tagit ordentlig fart, säger Daniel Gadd.

Annons

Sex år senare finns ett verktyg som bygger på internationella standarder för hållbarhetsredovisning som ISO och GRI (Global Reporting Initiative), men plattformen anpassas sedan för varje kunds specifika behov.

Nyligen har Position Green också börjat samarbeta med det statliga forskningsinstitutet Rise (Research Institutes of Sweden) kring deras klimatdatabas. Tanken är att kunna beräkna utsläpp för en varas hela livscykel åt till exempel butikskedjor, som inte själva har tillgång till all information om tillverkningsprocessen.

– Just nu är det väldigt stort fokus på klimat, med all rätt. Vår plattform samlar information om det, men också mycket om social hållbarhet, bolagsstyrning och risk. Det handlar till exempel om att säkerställa att företagen inte har barnarbetare i sina fabriker i Asien, men också om hur könsfördelningen ser ut i ledningen, förklarar Daniel Gadd.

Annons

Kinnevik är ett av de börsnoterade storbolag som använder Position Greens lösning. Dels används det för klimatrapportering av växthusgasutsläpp, dels för att följa upp hur bolagen som Kinnevik investerat i sköter sig på hållbarhetsområdet utifrån de kriterier som satts upp.

– I fjol gick vi ut med ganska ambitiösa mål om att minska våra utsläpp med 50 procent fram till 2030 och en del i att uppnå de målen är att se till att bolagen mäter och sedan reducerar sina utsläpp, säger Rebecka Elming, som arbetar med juridik- och hållbarhetsfrågor på Kinnevik.

Annons

– Vi ville ha någon som hade förståelse för den information vi samlar in och inte bara sitter på den tekniska sidan, eftersom det är ganska komplicerad materia och svåra metoder. Det hittade vi hos Position Green samtidigt som vi såg en möjlighet i någon som inte utvecklat produkten helt färdigt, utan som vi tillsammans kunde utveckla produkten med.

Fakta

Position Green

• Bolaget grundades 2015 av Daniel Gadd, Rickard Häll, Björn Johansson, Christer Östergaard och Fabian Hagman.

• Grundarna äger tillsammans 73 procent av aktierna efter den nyligen genomförda nyemissionen. Övriga ägare är investerarna Björn Zethraeus (10 procent) och Anders Frankel (8 procent), Cantaloupe (5 procent) samt en grupp mindre investerare och personal (sammanlagt 4 procent).

• Omsättningen landade 2020 på drygt tolv miljoner kronor och bolaget gjorde en vinst på strax under 100 000 kronor.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy