Annons

Annons

Kultur

Konst
Arthur Jafas skildringar av våld och död känns i kroppen

Den amerikanske konstnären och regissören är mest känd för sina filmer och det är dessa som är styrkan även på Louisiana, skriver Christine Antaya.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Stillbild ur Arthur Jafas videoverk ”Love is the message, the message is death”, 2016.

Annons

En befogad skylt varnar besökare för starka bilder. I början av den amerikanske konstnären Arthur Jafas (född 1960) stora presentation på Louisiana hänger fotografiet ”MJ” (2018), ett svart kön på en vit underkropp, för sig självt i ett litet rum. Det sobra fotografiet – som anspelar på Michael Jacksons komplicerade ställning i kulturen och samtidigt framstår som en hommage till Robert Mapplethorpe – är en av få ensamma bilder här. Utställningstiteln ”Magnumb” ger en fingervisning om att detta handlar om en visuell massa det inte går att värja sig mot. Men hellre än att verka avtrubbande får Jafas skildringar av den afrikanskamerikanska erfarenheten, där våld och död ställs bredvid glädje, kraft och musik, min fulla uppmärksamhet.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy