Annons

Annons

Fortkörande vattenskotrar

Kustbevakningen jagar buskörare i sundet

Vattenskotersäsongen är här – det betyder både trivsel och buskörning. Klagomål och böter. Sydsvenskan hängde med kustbevakningen ut på sjön för att höra hur jakten på busförare går till.

Sen den 1 juli 2021 kan polisen utfärda bot för störande till sjöss på plats. Kustbevakningen saknar fortfarande den möjligheten.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

Den här dagen är det tomt vid badplatsen i Västra hamnen. Himlen – olika nyanser av grått. Patrik Lindén, tillförordnad stationschef på kustbevakningen i Malmö, står vid en ribbåt. Vi ska prata vattenskotrar.

Han berättar att allt fler ovana förare börjat hyra vattenskotrar de senaste åren, vilket orsakat problem. Enligt Patrik Lindén har förhållandet till vattnet förändrats och fler människor vill njuta av sjölivet.

Det gör kustbevakningens jobb både enklare och svårare.

Svårare, eftersom ökad trafik leder till fler arbetsuppgifter. Enklare eftersom nya lagar gör det möjligt att bötfälla busförare till sjöss – även om det är polisen och inte kustbevakningen fått den möjligheten från den 1 juli i år.

– Vi kan bara bötfälla personer som kör på förbjudna områden eller för snabbt. När det var som värst i början av sommaren kunde vi få in 15 klagomål på en eftermiddag. Och bara i sommar har vi anmält 15 vattenskoterförare, säger Patrik Lindén.

Annons

Västra hamnen, Malmö. Här finns även kustbevakningens specialtillverkade vattenskotrar.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

Öresundsbron försvinner in bakom molnen och vattnet är mörkt förutom en vit svallvåg som följer båten. När vi lämnar Västra hamnen pekar Patrik Lindén mot en hög stenar invid kajen.

– Här körde en ungdom rakt upp i hög hastighet förra sommaren, rakt framför kustbevakningen, säger Patrik Lindén.

Han betonar att många föräldrar inte hade låtit sitt barn köra en moped i 120 kilometer i timmen men att en vattenskoter är en tung maskin som går i den hastigheten. Åldersgränsen för att hyra vattenskotrar är 15 år.

– Personer trillar av och kör på grund. Olyckor inträffar, säger Patrik Lindén.

Annons

Kustbevakningen har tre båtar i Skåne. Huvuduppdraget är räddningstjänst, att rädda liv och båtar. Men en arbetsdag kan även bestå av att kolla nät under en fiskekontroll, sanera oljeutsläpp, förhindra narkotikasmuggling och att stoppa en sjöfylla.

Samtidigt kan en dag i Västra hamnen bjuda på tio vattenskoterförare som leker runt. Om kustbevakningens båtar befinner sig i Helsingborg och Ystad hinner de inte fram om någon buskör i Malmö.

– Därför är det viktigt med samverkan. Tekniska nämnden i Malmö har stängt av en ramp där privatpersoner tidigare sjösatt vattenskotrar. Även polisen hjälper till på land och informerar om allmänt sjövett, säger Patrik Lindén.

Annons

Jonna, Kustuppsyningsman, gör sig redo för tilläggning.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

Inuti påminner ribbåten mer om en utomjordisk farkost än en båt. GPS-utrustningen kan ställas in i osynligt läge och stolarna är sådana som annars återfinns i formel 1-bilar. Enda skillnaden är att de bärs upp av fyra fjädrar och att två väderbitna kustbevakare sitter i dem.

Kustbevakningsinspektören Peter berättar att personer på vattenskoter sällan försöker fly kustbevakningen.

– Jag har egentligen enorm förståelse för de som leker när de kör vattenskotrar. Jag blir själv ett barn. Det är synd att det inte finns bana eller liknande där de kan köra, säger Peter.

Uthyrarna av vattenskotrar hävdar att de har en teknik som gör att de automatiskt saktar ner i närheten av kajaker och badgäster. Enligt Peter stämmer det inte.

– Det som finns är en GPS som kan se om andra fordon med GPS finns i närheten, säger Peter.

Annons

Däremot går det verkligen att begränsa så att vattenskotrarna exempelvis inte kan köra innanför bojarna vid Västra hamnen.

Att uthyrarna av vattenskotrar investerat i sån utrustning minskar kustbevakningens arbetsbörda. De flesta klagomål som kommer in till polis och kustbevakning rör just ljudnivåer och buskörning där badgäster håller till.

Patrik Lindén och Peter är däremot osäkra på om ny lagstiftning och ökat ansvarstagande från uthyrare är tillräckligt för att minska motsättningarna mellan vattenskoterförare och resten av samhället.

Annons

De menar att ett register behövs, så att man kan se vem som äger en båt eller en vattenskoter. Annars går det inte att följa upp anmälningar i efterhand.

Patrik Lindén står orubblig oavsett hastighet. Han menar på att det är en vanesak. Själv kan jag knappt skriva i mitt block när ribbåten studsar fram på vattenytan.

Bild: Hussein El-Alawi

– Vi är få personer och få båtar som gör väldigt mycket. Vi är duktiga på det vi gör. Men som med mycket annat är även busåkning med vattenskotrar en fråga om resurser, säger Patrik Lindén.

Annons

Peters efternamn publiceras inte med hänsyn till tänkbar hotbild.

Fakta

Om vattenskotrar

Från den 1 juli 2021 kan den som kör vattenskoter bötfällas ”för störande och onödig körning”, en bestämmelse som finns i sjölagen. Syftet är att minska antalet olyckor och konflikter.

Kustbevakningen får utfärda ordningsbot enligt sjötrafikförordningen och lagen om transport av farligt gods.

Däremot kan inte kustbevakningen skriva bot för brott mot sjölagen. Myndigheten har begärt en regeländring för att få rätt att utfärda ordningsböter för störande och onödig körning.

Vattenskotrar är inte registreringspliktiga och transportstyrelsen kan inte fastställa en siffra på hur många som finns i landet. Enligt en undersökning av tidningen Båtliv finns 12 000 vattenskotrar i Sverige.

Från och med maj 2022 får kustbevakningen rätt att utan särskilda skäl stanna personer och kontrollera om de har förarbevis.

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy