Annons

Annons

Fortkörande vattenskotrar

Uthyrare välkomnar körkortskrav på vattenskotrar

Från och med 1 maj 2022 krävs det tillstånd för att köra vattenskoter. Uthyraren Amaasve ser det som en möjlighet att utöka verksamheten – och vill få tillstånd för att utbilda förare.

Vattenskoter – fritt fram för alla över femton än så länge. Först nästa år krävs särskilt tillstånd för att framföra dem.

Bild: Johan Nilsson/TT

Annons

Badare har klagat i åratal, liksom båtmänniskor och boende i strandnära områden. Infrastrukturminister Tomas Eneroth lovar att nu är det "slutlekt".

Från och med den 1 maj 2022 krävs det förartillstånd för att köra vattenskoter.

– Vi har tagit ansvaret till max, men vi har blivit drabbade av att andra inte sköter sig, berättar Ali Ahmad.

Han driver företaget Amaasve som hyr ut vattenskotrar och även andra fordon.

Han säger att företaget investerat i en GPS-apparat på varje vattenskoter för att förhindra olyckor. Därmed kan uthyraren begränsa hur fort vattenskotern kan köras och hur nära stranden den kan gå.

Kommer vattenskotern inom 450 meter av ett annat fordon eller tusen meter från stranden stängs den av, säger han och visar på en skärm.

– Ifall man inte ligger på den gröna ytan så funkar inte vattenskotern. På det viset har vi en lösning som kan gynna våra kunder samtidigt som vi tänker på säkerheten.

Annons

– Det programmet har kostat 40 000 per vattenskoter men våra kunder kan vara trygga i havet.

Annons

Genom appen kan uthyraren begränsa var enskild vattenskoter får befinna sig. De kan även sätta en fartgräns. – De kan inte köra vid västra hamnen, säger Ali Ahmad

Bild: Hussein El-Alawi

Han menar att ansvaret för buskörningen inte ligger hos honom som uthyrare eller hans konkurrenter utan hos misskötsamma enskilda.

Och det är just dem myndigheterna vill komma åt med de regleringar som är på gång. Egentligen skulle kravet på särskilt körkort för vattenskoter redan vara på plats, men det har skjutits på framtiden till nästa år på grund av pandemin.

Transportstyrelsen arbetar med att ta fram detaljerade regler och datorlösningar både för de som ska utbilda och de som ska ta körkorten.

När riksdagsbeslutet är fattat går man ut med information till allmänheten. I hela landet är det än så länge ett 30-tal aktörer som ansökt om att få utbilda vattenskoterförare. Ali Ahmads firma är en av dem.

Annons

Han säger att han förstår att människor och boende blir upprörda när folk buskör, skvätter vatten eller kolliderar med andra fordon. Därför välkomnar han tillstånden.

Annons

– Idag har vi sju vattenskotrar och har ansökt om att utbilda för körkortstillstånd. Så vi ser inte det som ett problem. Vi ser det som en möjlighet.

Fakta

Antal vattenskotrar och olyckor i Sverige

Transportstyrelsens egen statistik visar att 3 personer dog i vattenskoterolyckor åren 2017-2020. Minst 37 personer rapporterades skadade i vattenskoterrelaterade olyckor under samma period.

Som jämförelse har totalt 75 personer omkommit inom båtlivet och totalt 746 rapporter avseende båtolyckor kom in till Transportstyrelsen perioden.

Vattenskotrar är inte registreringspliktiga och Transportstyrelsen vet inte hur många som finns i landet. Enligt en undersökning av tidningen Båtliv från 2020 uppskattas antalet till 12 000 i hela landet. Som jämförelse finns det 100 000 kajaker och 383 000 småbåtar.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy