Annons

Annons

Kultur

Konst
Hertha Hillfon träder fram som en självsvåldig drottning

Carolina Söderholm ser en fyllig presentation av keramikern och skulptören på Fabriken i Bästekille.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Hertha Hillfon, ”Broder Vind” och kolteckningar. Foto: Claes Hall/Fabriken

Annons

Då Hertha Hillfon slog igenom på 1950-talet liknades hon vid en vildkatt bland keramikens hermeliner i en ofta citerad recension. Hennes knaggliga, koralliknande former följde varken den förnuftiga brukskonstens eller goda smakens regler. Inte heller anslöt hon sig till den linjesköna modernism som under detta decennium skickade den skandinaviska designen och konsthantverket på segertåg över världen. Nog kunde hon dreja klassiska skålar men hennes storhet låg redan då inom skulpturen. Intressant nog visade sig både kritiker och publik mogna för denna revolution, och Hertha Hillfon (1921-2013) blev snabbt efterfrågad och erkänd.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy