Annons

Annons

Malmö

Miljöbåt 34 – alltid redo för räddning på sjön

Det är en dykstation, ett akutsjukhus och en bogserbåt, allt samlat i ett fartyg. Sydsvenskan hängde med ombord på kustbevakningens miljöbåt 34 och lät besättningen berätta om ett mångsidigt arbete i samhällets tjänst.

Miljöbåt 34 till höger i bild.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

– Under en arbetsdag kan vi på morgonen dyka åt polisen efter döda personer, på förmiddagen jaga vattenskotrar, och på eftermiddagen genomföra tullkontroll och räddningstjänst, säger Jonna, kustuppsyningsman.

Miljöbåt 34 är ett kombinationsfartyg. Huvuduppdraget är miljöräddningstjänst – att rädda liv och undsätta fartyg som brinner eller gått på grund.

Längst bak på däck sitter en tjock bogserlina som kan funka på alla fartyg som passerar Öresund. Under däck finns en ribbåt, Kycklingen, som kan sjösättas för att borda fiskebåtar eller båtar som misstänks för att smuggla narkotika.

Miljöbåt 34 är 51 meter lång och 24 meter hög. Det finns endast fyra exemplar i världen och Miljöbåt 34 är framtagen av kustbevakningen och ett varv i Tyskland.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

Annons

I båtens sällskapsdel finns en lång svart lädersoffa, tv och ett gemensamt matbord för besättningen. Det ser ut som ett vardagsrum men träparketten är egentligen av plast och stolarna går att skruva fast i golvet.

– Vi lever ombord i en vecka. Det är jätteviktigt med trivseln. Vi kan laga egen mat och slappna av ihop eller själva. Det här är båtens hjärta, men framför allt bastun är härlig efter en vinterdag på däck, säger Jonna.

Till vänster Peter, kustbevakningsinspektöroch till höger Jonna, kustuppsyningsman. Mycket av tiden ombord tillbringas på kommandobryggan.

Bild: Hussein El-Alawi

Ovanför sällskapsrummet finns fartygets hjärna. På kommandobryggan jobbar alltid minst två personer. Stolarna är formade så att det är svårt att somna i dem.

En av de första anpassningarna som Peter, kustbevakningsinspektör, gjorde när båten kom för sju år sen var att be sin pappa tillverka magnetiska kaffehållare så att kopparna satt still. Allt är digitaliserat ombord och kaffespill kan vara förödande.

Annons

Annons

Miljöbåt 34 är den enda av sitt slag i södra Sverige. Och behövs i allt större utsträckning.

– I början av 2000-talet hade vi fyra oljeutsläpp om dan i Östersjön. Nu har vi kanske 20 per år. Hittar vi olja någonstans tar vi alltid ett oljeprov som vi skickar på analys, därefter letar vi misstänkta för brottet, säger Peter.

Miljöbåt 34 kan fälla ut vad som liknar två armar från sidan av båten och samla upp 250 ton olja.

Bild: Hussein El-Alawi

Oljeprovet går att jämföra vid en kontroll av oljorna på misstänkta fartyg när de når nästa hamn. Vilken olja som släppts ut avgör också hur omfattande saneringsarbetet är. En liter bensin är borta på 30 sekunder, medan en liter diesel är kvar i två timmar.

– Vi kan använda radar, UV-lampor och framför allt satellitbilder och flygövervakning för att upptäcka utsläpp.

Annons

Miljöbåt 34 används även till farligare utsläpp. Sedan andra världskriget ligger senapsgas på botten av Öresund. Förr var det inte ovanligt att fiskare fick upp senapsgas i näten, men i dagsläget har majoriteten av dumpningsplatserna kartlagts. Där råder i dagsläget fiskeförbud.

Annons

– Vi har haft lägen då man behövt utrymma hela Sölvesborg på grund av senapsgas. När det händer tar vi ombord personerna som fått upp senapsgasen och sanerar dem, sen sanerar vi det giftiga materialet och destruerar det, säger Peter.

Peter berättar att vattenkvalitén i Öresund trots allt har blivit bättre de senaste åren. Fram till 1935 kom tonfisk var tredje år. För tio år sen började tonfisken komma tillbaka. Nu syns även svärdfisk, vilket beror på ett bättre klimat med mer föda till fiskarna.

En anledning är Öresundsbron och de blåmusslor som växer längs bropelarna. Bron fungerar som ett gigantiskt filter för havsvatten och Peter själv ser Öresund som en barnkammare för livet i Östersjön och Atlanten.

– I framtiden kan moules frites bli en skånsk klassiker, säger Peter.

Nere i maskinrummet befinner man sig under vattenytan. Fyra motorer styr två propellrar och fartyget kan även röra sig i sidleds.

Bild: Hussein El-Alawi

Annons

Peter och Jonnas efternamn publiceras inte med hänsyn till tänkbar hotbild.

Annons

Moules frites är en maträtt bestående av kokta musslor och pommes frites. Gärna med aioli till.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy