Annons

Annons

Elsparkcyklar

Förbjudet att parkera elsparkcykel i utsatta områden

Elsparkcykelföretagen klassar Rosengård, Holma och Kroksbäck som no go–zoner. Företagens tjänster erbjuds inte i områdena. Många är besvikna och nu visar en del sitt missnöje.

– De har fördomar om folk i utsatta områden, att de inte kan sköta sig eller ta hand om elsparkcyklarna, säger Selma Abdi 18 år.

Faisa Ali och Selma Abdi bor i Rosengård och brukar åka elsparkcyklar i stan

Bild: Dusan Marinkovic

Annons

De allra flesta ungdomarna i Malmö kan ställa elsparkcyklar utanför sin port. Men kompisarna Faisa Ali och Selma Abdi måste parkera 15 minuter ifrån sin bostad. Anledningen är att de bor i Rosengård, en så kallad röd zon.

– Man får lämna dem vid tågstationen, där går gränsen. Det är störigt, säger Selma Abdi som bor nära Rosengård centrum.

Sydsvenskan har tittat på företagen Voi, Tier och Bolt. Samtliga har, förutom enstaka undantag, parkeringsfria zoner på samma platser. Det kan vara parker, intill husfasader och skolor. Vid Triangelns station kan man till exempel enbart parkera vid utvalda platser och i Västra hamnen får man inte parkera intill vattnet.

Såhär ser kartan ut över var man får parkera och inte hos de allra flesta elsparkcykel-företagen. Det finns enstaka undantag.

Annons

Annons

Men en sak sticker ut. Hela eller delar av utsatta områden är totalt avstängda.

Rosengård med sina 23 000 invånare är sex gånger så stort som Möllevången och tre gånger så stort som Limhamn till ytan. Trots detta är området helt uteslutet från företagens verksamhet. I Holma kan man bara parkera delvis och i Kroksbäck likaså.

– Jag tror det är så för att de anser att förortsbarn är problematiska. Att de kommer ta sönder elsparkcyklarna, alltså att de inte kan sköta sig, säger Selma Abdi.

– Det är säkert vissa som förstör sparkcyklarna, sen drar de alla över en kam säger Faisa Ali 17 år.

Sydsvenskans reporter testade att åka i de röda zonerna

Bild: Hussein El-Alawi

Sydsvenskan bestämmer sig för att testa vad som händer om man åker i den röda zonen. Tidningens reporter tar en Bolt till Holma.

Annons

Om man åker på den öppna zonen på Hyacintgatan i Holma så är det inga problem. Men cirka tio meter västerut in i bostadsområdet hamnar man i den röda zonen. Då plingar det till i mobilen.

Annons

Att lämna en elsparkcykel här kan leda till att man får böter.

Skärmavbild från appen som tillhör uthyrningsföretaget Bolt

Det företag som funnits längst i Malmö är Voi. Enligt news desk managern Tobias Persson vill företaget kunna erbjuda sin tjänst till alla. På frågan om varför deras tjänst inte är tillgänglig för människor i utsatta områden skriver han såhär:

”Vi har tidigare haft verksamhet i både Rosengård och Holma men beslutat att stänga ner på grund av incidenter som skett vid upprepade tillfällen i dessa områden. Vi har haft medarbetare och tredjeparts-leverantörer som har blivit hotade, vilket har lett oss till beslutet stänga ner tjänsten i dessa områden. Säkerheten är en av våra högst prioriterade frågor. Det inkluderar inte bara trafiksäkerhet utan även att alla som arbetar i vår värdekedja – vår personal och leverantörer – ska ha bra och trygga arbetsförhållanden.”

Annons

Annons

Företaget har inga uppgifter om hur många incidenter det rör sig om men de tillägger att det även är vandaliseringar och stölder av elskotrar som skett. Det är oklart huruvida dessa incidenter är polisanmälda.

När företagen Tier och Bolt får frågan om varför så svarar de att de fortfarande håller på och utreder möjligheterna för att ”expandera” till fler områden i Malmö.

”Bolt har precis dragit igång sin elsparkcykelverksamhet i Malmö och vi utvärderar kontinuerligt var vi placerar våra elsparkcyklar.” skriver chefen för Bolts elsparkcykelverksamhet i Sverige Alexander Liljeblad i ett mail.

Sverigechefen för Tier Mobility August Svedenstedt svarar såhär:

”TIER gör kontinuerliga analyser och avvägningar kring vilka områden vi har möjlighet att tillhandahålla hållbar mikromobilitet, vi utvärderar efterfrågan, densitet, säkerhet och ytterligare begränsningar (exempelvis, parkerings- eller hastighetsbegränsningar). Holma, Rosengård och Fosie är områden vi för tillfället utvärderar och analyserar, därav nuvarande parkeringsbegräsning.”

För Selma Abdi och Faisa Ali är det inte lika komplicerat.

– Det finns ju alltid folk som kaosar, vare sig det är här i Rosengård eller i stan. Jag hade istället bannat deras konton, de som förstör. Varför inte bara göra det, säger Faisa Ali 17 år.

Annons

Kompisarna berättar att Rosengård är ett stort område med många invånare och de tycker att företagens agerande är orättvist.

Annons

– Jag kan inte tro att statistiken är så hög att alla ungdomar i hela Rosengård förstör så pass att de var tvungna att ta bort dem (elsparkcyklarna). Det har säkert hänt nån gång, men att de ska dra alla över en kam är ju skittråkigt, säger Selma Abdi.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy