Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Boendeparkering i Malmö

Han undersökte effekten av p-avgifter i Limhamn

Införandet av p-avgifter i Limhamn har varit omdebatterat bland de boende i området. Har de fått önskad effekt eller inte? När det var dags att skriva gymnasiearbete tog Limhamnsbon Noah Collander chansen att försöka svara på den frågan.

Gatukontoret fick ta del av uppsatsen och kallade den "superintressant".

Bild: Emil Langvad

Annons

– Det handlar inte om rätt eller fel, jag vill ge en nyanserad bild av frågan, säger Noah Collander så fort vi satt oss ner för att prata på kafét i Limhamn.

P-avgifterna i Limhamn har varit ett omtvistat ämne sen de infördes. Turerna har varit många.

– Jag tyckte att debatten blev allt för subjektiv, och ville veta om p-avgifterna faktiskt fått önskad effekt. Och så behövde jag ju något att skriva om också, säger Noah Collander.

Han har undersökt två saker: Har de tio mest belagda gatorna i Limhamn fått minskad beläggning, som kommunen hoppades på? Hur har närliggande kvarter, där ingen p-avgift införts, påverkats?

Annons

För att svara på det gav sig Noah Collander ut och räknade bilar. Han jämförde sina beräkningar med gatukontorets statistik från innan p-avgifter infördes, som han begärt ut.

Annons

– På de tio gator som enligt gatukontoret hade högst beläggning, har det varit en drastisk minskning, från 87 procent, till 35 procent efter införandet av parkeringsavgift. Så på det sättet har det varit väldigt effektivt.

Men problemet kan ha flyttat sig till närliggande kvarter. Noah Collander delade ut en enkät bland boende i kvarteren intill de områden som fått avgifter införda. Han fick 87 svar.

– En väldigt stor majoritet, 77 procent, ansåg att det var lätt att hitta en parkeringsplats i deras område innan avgifterna infördes. Efter att avgift införts sa 64 procent att det blivit svårt. Det tyder på att problemet har flyttat på sig i viss grad.

Noah Collander resonerar också kring omfattningen av p-avgifter. Ska hela Limhamn omfattas när bara ett fåtal villaområden upplevt en överbelastning av parkerade bilar?

– De tio mest belagda gatorna hade i snitt en beläggningsgrad på 87 procent före avgift, men totalen för hela Limhamn var bara 55 procent. Då kan man ifrågasätta huruvida p-avgift var befogat till att börja med.

Det färdiga gymnasiearbetet skickade Noah Collander till gatukontoret, som kallade det ”superintressant” och gav honom utförlig respons.

– Deras bild var samma som min, problemet hade flyttats, det erkände de själva.

Csaba Gyarmati på gatukontorets trafikregleringsenhet säger att Noah Collander tar upp intressanta perspektiv kring prissättning.

Annons

Annons

– Det är förstås något vi också funderar på inför att vi jobbar med parkeringsavgifter. Noahs rapport gav inspiration om hur man kan tänka kring dessa frågor, säger han.

Sedan Noah Collander skrev arbetet har gatukontoret infört p-skiva i de kvarter dit överbelastningen av parkerade bilar har flyttat. Om det är ett direkt resultat av hans arbete, vet han inte.

Gymnasiearbetet fick högsta betyg, och Teresia Ehrnst, lärare i ekonomi som handledde Noah Collander, kallar det för ”den bästa uppsats jag sett i ekonomi”.

Men vad tycker Noah Collander själv om avgifterna?

– Mitt arbete tyder på att införandet av avgift i hela Limhamn kanske inte stod i proportion till problemet och att det i sig lett till följdproblem. Det är min åsikt. Utifrån fakta, alltså.

Gymnasieläraren Teresia Ehrnst, kallar gymnasiearbetet för den bästa uppsats hon sett i ekonomi.

Bild: Emil Langvad

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy