Annons

Annons

Annons

Annons

Skåne

Nobinas busschaufförer har fått nog: ”Har inget privatliv”

Fler upphackade arbetsdagar med scheman som sträcker sig över nästan 13 timmar. Det har fått många av Nobinas busschaufförer i Skåne att se rött. Bussbolaget hänvisar till att kollektivavtalet följs.

Text: 

Pär Nilsson och Kent Cedefors berättar att familj och vänner har svårt att tro sina öron när de får höra om busschaufförernas arbetsförhållanden. "Ibland vill jag inte ens berätta om det, för att jag skäms", säger Kent.

Bild: Torbjörn Wester

Annons

– Det har aldrig varit sämre, det finns väl inget som säger att bolaget måste göra så här bara för att man får, säger Kent Cedefors, regionbusschaufför i nordvästra Skåne.

I början av sommaren fick han och kollegorna nya arbetstider. För dem, som utgår från en liten bussdepå i Ekeby, innebär det nya schemat en kraftig ökning av antalet delade arbetspass.

Det innebär schemalagd ramtid upp till nästan 13 timmar. Under passet har busschaufförerna ett inlagt uppehåll – på flera timmar.

Förutom de långa arbetsdagarna så kan chaufförerna under den ledigheten strandas på en annan bussdepå långt hemifrån, exempelvis Väla i Helsingborg.

– Det här berör de flesta av våra chaufförer. Samma sak görs mellan Malmö och Lund. Vi har chaufförer från Lund som ställer sin buss i Malmö och påbörjar rasten och ledigheten i Malmö, säger Mikael Olsson, som är arbetsmiljösamordnare på fackförbundet Kommunal i Skåne.

Annons

Annons

Vid bussdepån i Ekeby, i inlandet mellan Landskrona och Helsingborg, tornar de svarta molnen upp sig på himlen. På bänken bredvid Kent Cedefors sitter kollegan Pär Nilsson.

– Ska vi behöva köpa en bil till för att kunna ta oss hem under uppehållet? En bil som vi tidigare, på vår fritid, har placerat ut på parkeringen där vi stannar med bussen, säger Pär Nilsson.

Han vill få tillbaka makten över sitt privatliv. Och det han saknar mest är rätten att kunna bestämma på vilken plats han tillbringar uppehållstiden.

– Att vara borta hela dagen drabbar alla i chaufförernas familjer. Jag kan inte ens laga ett mål varmt mat till min dotter, och hur ska jag kunna hjälpa henne med läxorna? frågar sig Kent Cedefors.

"Jag byggde hus i Ekeby för att vara där, inte för att spendera min lediga tid på Väla bussdepå i Helsingborg", säger Kent Cedefors.

Bild: Torbjörn Wester

Ytterligare en kollega, Malin Sörensen, stannar till vid hållplatsen. Hon är uppenbart orolig för sin hälsa.

– Jag vill inte bränna ut mig på grund av det här schemat. Och jag orkar inte med något annat än att jobba just nu, jag har inget privatliv. Under pauserna mellan passen känns det som att vänta av sitt liv, säger hon.

Malin Sörensen känner sig som "slit och släng" i och med de arbetsvillkor som hon har i nuläget.

Bild: Torbjörn Wester

Nobina förklarar förändringarna med att en del turer har förlorats. Och att bolaget kör en del annan trafik idag.

Annons

– Vi har i samråd med facket centralt tagit fram en lösning som följer kollektivavtalet. Tidigare fanns det plats för lokala avsteg. Istället följs avtalet nu till punkt och pricka, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina. Ansvarig chef uppges inte kunna svara på grund av semester.

Annons

Förutom de chaufförer som nu träder fram har tidningen varit i kontakt med många fler som är missnöjda. Chaufförerna påpekar att de har sagt ifrån, redan när deras nya scheman presenterades.

– Jag är så ohyggligt trött. När man kommer hem från arbetspasset så är det bara att göra sig i ordning för att gå och lägga sig. Vi kan inte ha det så här, säger en av busschaufförerna som vill vara anonym.

Hur kommer det att gå för passagerarnas säkerhet om chaufförerna tröttas ut på det här sättet? Det är frågan som alla chaufförer vi har pratat med ställer sig.

– Det är en av anledningarna till att vi vill ha det här prövat av Arbetsmiljöverket, säger Mikael Olsson på Kommunal i Skåne.

Eftersom bussbolagen som ska trafikera länet för Skånetrafikens räkning bestäms genom upphandling så fruktar Kommunal att arbetsvillkoren ska bli branschstandard.

Det vill säga: att det inte går att lägga det lägsta budet i en upphandling utan att använda sina chaufförer på det här sättet.

– Nobina tar det ett stort steg till och det vore katastrof om det här blir norm och att de andra bolagen tvingas ta efter. Och just nu går det inte att pruta på något annat än busschaufförerna, säger Johan Hagman, huvudskyddsombud för Kommunal i nordvästra Skåne.

Annons

Det är chaufförernas samlade åsikt att Nobina inte måste öka antalet delade pass bara för att bolaget kan göra det. Tidningen blir uppringd av ytterligare en busschaufför som inte vågar ha med sitt namn i tidningen.

– Om jag har arbetat i 12 timmar per arbetspass, fyra dagar i rad så är jag ingen trygg förare att resa med de sista timmarna. Och om något skulle inträffa, så är det ändå jag som anses vara ansvarig för det, säger chauffören.

Fotnot: Nobina trafikerar de skånska vägarna på uppdrag av Skånetrafiken. Skånetrafiken har fått chansen att uttala sig men avböjer och hänvisar till att det är Nobina som är arbetsgivaren.

Annons

Annons

Till toppen av sidan