Annons

Annons

Lund

Elcyklar allt mer populära hos tjuvar

Cykelstölder är ett gissel i Lund och även om stölderna minskat överlag är det försvinnande få som döms för brottet.

Yvonne Madsen, 71 år, Lund. – Två cyklar har stulits från mig men det är tre år sedan senast. Nu har jag en gammal cykel som ingen vill ha, den har jag haft sedan dess. De som blev stulna hade jag låst men det hjälpe inte. Jag fick höra senare att det kommit en lastbil och att de bara tagit cyklar och lastat på.

Bild: Ingemar D Kristiansen

Annons

Enligt Brå, Brottsförebyggande rådet, utsätts mer än var tionde hushåll för cykelstöld. Det är med andra ord ett av de vanligaste stöldbrotten.

I en cykelstad som Lund är cykelstölderna ett ständigt inslag. I fjor polisanmäldes 1 160 cykelstölder i Lund, det är en minskning från tidigare år. Men även om cykelstölderna minskar generellt i Lund så gäller det inte kategorin elcyklar, de stjäls allt oftare.

Under årets första sju månader stals 78 elcyklar i Lund jämfört med 50 stycken under samma period förra året.

Nästan alla cykelstölder i Lunds kommun sker i centralorten.

– Cykelstölder förekommer utspritt i innerstaden och det är bara enstaka i de östra kommundelarna, säger Joakim Nyberg, kommunpolis i Lund.

De flesta polisanmälningarna om cykelstöld avskrivs direkt.

Risken för att åka fast för en cykelstöld är mycket liten. Av 77 200 polisanmälda cykelstölder i hela landet i fjor hittades tjuven i endast 308 fall. Den så kallade uppklarningsprocenten är därmed närmare noll procent än en procent.

Annons

Annons

Hur många av dem som faktiskt också lagfördes för brottet kunde Brå inte se eftersom cykelstöld inte är en specifik juridisk kategori.

I Lund är för närvarande åtta personer misstänkta för cykelstöld, men hur många av dem som till slut lagförs återstår att se.

Michael Dontsov, 54 år, Lund. – Jag fick en cykel stulen en gång för 30 år sedan men det var inte i stan. Jag var vid Höje å och fiskade. Cykeln var fastlåst vid ett träd men det hjälpte inte. Jag har också fått morsans cykel stulen för många år sedan. Jag hade lämnat den olåst. Det var så dumt så det räknas inte. Som brevbärare har jag inte blivit bestulen, men har två kolleger som fått sina cyklar stulna med post i.

Bild: Ingemar D Kristiansen

I fjor betalade försäkringsbolagen ut en kvarts miljard för alla cykelstölder i landet.

Än är smärtgränsen inte nådd?

– Nej, det fördelas ju ut på alla hemförsäkringar, säger Staffan Moberg, jurist på Svensk försäkring, försäkringsföretagens branschorganisation.

Alla försäkringstagare är med och betalar.

– Det finns kanske en attityd fortfarande i försäkringsbranschen att cyklar inte kostar så mycket, även om den synen börjar förändras.

Annons

Staffan Moberg ger de vanliga råden om rejäla lås och att låsa cykeln vid något fast föremål.

Annons

– Det är upp till den enskilde att skydda sig. Cyklarna blir mer värdefulla också, exklusiva cyklar blir alltmer populära.

Särskilt exklusiva cyklar kan behöva tilläggsförsäkring.

Det finns ett sug efter dyrare cyklar och elcyklar bland både ägare och tjuvar.

Var blir alla stulna cyklar av?

– Vi vet väldigt lite om det, om de förs utomlands av ligor eller säljs i samma stad av missbrukare. Att vi har dålig koll beror på att det är jättedålig utförselkontroll av gods. Det har vi påtalat för polisen många gånger. En stor del av stöldgodset försvinner ut ur landet, som maskiner, bilar, bildelar och båtmotorer, säger Staffan Moberg.

Polisen i Lund har hittat stulna cyklar vid kontroller hos cykelhandlare.

– Vi har haft tillsyn hos dem som säljer begagnade cyklar. Senast i våras hittade vi stulna cyklar hos en försäljare, säger Joakim Nyberg.

Cornelia Lennartsson, 25 år, Lund. – Jag har inte blivit bestulen, men det är jättevanligt har jag hört av kompisar. Jag har bra lås och parkerar dagligen vid centralen. Pontus Wahlgren, 26 år, Lund. – Jag har inte råkat ut för cykelstöld. Jag kör runt med en gammal cykel som ingen vill ha. Den kostade 400 kronor och jag köpte den av en internationell student.

Bild: Ingemar D Kristiansen

Annons

Annons

Olika tekniska hjälpmedel har genom åren presenterats för att minska cykelstölderna.

För två år sedan berättade Sydsvenskan om ett initiativ med spårsändare. Gabor Veszpremi, ägare till cykelbutiken Degavi, testade en app som höll koll på cykeln men projektet är för närvarande vilande.

– Det behövs mer arbete med programmeringen och så är det coronan, säger Gabor Veszpremi.

Staffan Moberg på försäkringsföretagens branschorganisation är skeptisk till spårsändare.

– Kostnaden för spårsändare är stor i förhållande till värdet på cyklarna. Möjligen skulle polisen kunna använda det med utplacerade cyklar för att knäcka en liga, säger han.

Fakta

Anmälda cykelstölder i Lund

2017: 1386

2018: 1407

2019: 1276

2020: 1160

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy