AnnonsMalmö Live Konserthus

Allt från revy till musikdramatik i 100 kvinnor 100 år

Under Malmö Lives stora temasatsning 100 kvinnor 100 år kommer huset att fyllas av programpunkter som hyllar, stärker och lyfter kvinnor i musikbranschen.

Tania Naranjo, en av de medverkande på premiären 3 september. FOTO: Mats Bäcker

På premiärdagen den 3 september uruppförs en dubbelkonsert med kompositioner av de nutida pionjärerna Lina Nyberg, Tania Naranjo och Minna Weurlander tillsammans med MSO och delvis orkestrering av Mats Hålling. Tania Naranjo berättar att hon och Weurlander har samarbetat i mer än tio år och länge har drömt om att få framföra sina kompositioner med symfoniorkester. Nu blir drömmen verklighet i hemstaden Malmö. Ett av styckena som kommer framföras, Duel of Hearts, har Naranjo specialkomponerat och orkestrerat för tillfället:

– När jag fick beställningen funderade jag på om jag skulle tillägna stycket till någon speciell kvinna i världen, men det var svårt att inspireras av bara en. Jag valde istället att gå till mitt eget hjärta och hylla kvinnor över huvud taget, under hela levnadstiden och från olika kontinenter.

Tania Naranjo är från Chile men har bott i Sverige i mer än 30 år.

–Jag blev väldigt inspirerad av den pågående kvinnorörelsen i världen – i bland annat Sydamerika är den väldigt stark nu. Deras pulserande rytmer och kraft när de är ute på gatorna och tar plats var en stor inspiration för det känslomässiga uttrycket, så det blev en kraftfull komposition, berättar hon.

Tania Naranjo hoppas att utvecklingen kommer göra att man inte ska behöva specificera att det handlar om kvinnlig musik i framtiden:

– Man kan tycka att det 2021 borde vara helt jämlikt och att man ska få samma uppmärksamhet och inte behöva lyfta att man är kvinnlig kompositör. Vi är kompositörer, det är det viktiga.

Den största produktionen under temasatsningen är den musikdramatiska föreställningen Ortrud Mann, som är en samproduktion med Malmö Stadsteater. Ortrud Mann var Sveriges första kvinnliga dirigent, verksam i Malmö från 1940-talet och flera decennier framåt. Föreställningen är mer av ett drömspel än en biografi, skriven av Hanna Nygren och regisserad av Sara Cronberg. Huvudrollen spelas av Mari Götesdotter, som utbildades vid Teaterhögskolan i Malmö och har varit verksam vid Malmö Stadsteater sedan 2005.

Föreställningen handlar om Ortrud Manns första steg in i en väldigt mansdominerad värld, och behandlar hennes slitning mellan att vara mycket konstnärligt driven och att tvingas anpassa sig i den manliga kostymvärlden, förklarar Mari Götesdotter.

Mari Götesdotter, spelar Ortrud Mann i föreställningen om Sveriges första kvinnliga dirigent. FOTO: Johan Sundell

– Ortrud Mann hade en viss samhörighet med Elsa Winge som tog över Hippodromens Orkester, eller Hipp som det kallas, när hennes man Oscar Winge tog över Stadsteatern. Så det är en diskussion om hur det var att befinna sig i den världen under den tidsepoken som det handlar om, på 40-talet under kriget, när Ortrud Mann satte upp sitt drömprojekt Wagner på Hipp, säger Mari Götesdotter.

Hon förvånas över mansdominansen i dirigentvärlden, där bara 4 % är kvinnor:

– Jag kan känna en tydlig skillnad i att teatern har pratat om de här sakerna väldigt länge och gjort mycket förändringar under lång tid. Det är intressant att det går så långsamt i den här världen.

I februari 2022 har konserten Revykvinnor premiär. Där riktas strålkastarna äntligen rakt på de kvinnor som under 1950-, 60- och 70-talen stod i skuggan av de stora stjärnorna Hasse å Tage och Povel Ramel i revyer och filmer. I en tid då kvinnorna gick från köket till barrikaderna var ändå många kvinnliga roller ofta avsedda att vara ett vackert blickfång på scenen. Manusen skrevs av män, och hur kloka de än var, så var perspektivet och värderingarna andra då. Föreställningens manusförfattare Susanna Dzamic och programproducenten Anna Modéer Wiking har plöjt igenom alla revyer och filmer för att hitta låttexter som kan fungera idag, tidlösa, roliga och reflekterande:

– Jag blev förvånad över hur sexistiskt mycket av materialet faktiskt var, hur kvinnor framställs och vilka roller de har och tilldelats i en del av revyerna, säger Susanna Dzamic.

De kvinnor som valts ut att presenteras under konserten är bland andra Wenche Myhre, Monica Zetterlund, Sonya Hedenbratt, Lena Nyman, Birgitta Andersson och Margaretha Krook. Sara Cronberg är regiöga för föreställningen. Konferencier är Emma Molin, och sjunger gör Lill Lindfors, Mimi Terris och en ännu inte namngiven artist medverkar tillsammans med hela Monday Night Big Band!

– Med nyskrivet manus, kvalitativ musik och grymma medverkande vill vi lyfta fram dessa kvinnor, deras vida kompetens och deras superba talang. Föreställningen är en hyllning till dessa kvinnliga artister som alldeles för ofta skymdes av sina manliga kollegor, sammanfattar Anna Modéer Wiking.

Här hittar du info om evenemang under 100 kvinnor - 100 år på Malmö Live.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Sydsvenskans redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på [email protected]
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy