Annons

Annons

Skåne

Skånska makthavare ställer krav på nationell Öresundspolitik

Sveriges och Danmarks regeringar möter krav från Skånes ledande politiker att bidra till en effektiv återstart av Öresundsregionen.

– Vi måste återgå till fri rörlighet över Sundet, säger Carl Johan Sonesson, M-regionråd i Skåne.

– Sverige och Danmark måste åter tänka in gränsregionen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, S-kommunalråd i Malmö.

"Pandemin har visat hur känsligt nuvarande regelsystem är för bland annat skatt och socialförsäkringar", säger regionrådet Carl Johan Sonesson (M). Foto: Lars Brundin.

Annons

"Arbetspendlare och arbetsgivare ska inte möta gränshinder eller skatteregler som avskräcker", säger kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh (S). Foto: Lars Brundin.

Greater Copenhagen ordnar under onsdagen ett seminarium i Köpenhamn om hur Öresundsregionen bör återstartas efter arton månader av pandemi.

Mötet gästas av Sveriges Nordenminister Anna Hallberg (S) och hennes danska ministerkollega, socialdemokraten Flemming Møller Mortensen.

Annons

De båda väntas betona vikten av gränsöverskridande samarbete – trots att såväl den svenska som danska regeringen under coronakrisen fattat en rad beslut som anses allvarligt ha skadat gränssamarbetet.

Annons

Inför mötet efterlyser två svenska deltagare – regionrådet Carl Johan Sonesson och Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh – ett stärkt nationellt engagemang för att Öresundsregionen åter ska få kraft att bli en integrerad arbetsmarknad.

– Vi måste återgå till fri rörlighet över Sundet. Regeringarna i både Sverige och Danmark har de senaste tio åren använt stängda gränser som ett universalmedel. Det har inte bara varit ineffektivt och skadat rörligheten. Det har också inneburit att verkligt effektiva åtgärder inte använts, säger Carl Johan Sonesson.

– Vi måste både öppna upp och skapa regler för att hindra att detta upprepas i framtiden, betonar han.

Enligt Katrin Stjernfeldt Jammeh har de möjligheter som finns i Nordens största arbetsmarknad inte tagits tillvara. Hon menar att en enorm ekonomisk potential i Skåne och Själland förspillts till följd av olyckliga beslut på regeringsnivå i både Stockholm och Köpenhamn. Det har bidragit till att Malmö just nu har Sveriges högsta arbetslöshet.

Annons

– Vi har dessvärre sett en tillbakagång i Öresundsregionen, inte minst med införandet av gränskontroller och nu senast under pandemin. Det påverkar jobben, säger hon.

– Danska arbetsgivare vittnar om att de behöver arbetskraft. Vi på den skånska sidan har en ung, global befolkning som kan vara en del av lösningen. Det är viktigt att vi snarast möjligt kommer till ett normaltillstånd som gällde innan 2015, tillägger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

Annons

Enligt Greater Copenhagen finns en årlig vinst på drygt fyra miljarder kronor (2,9 miljarder DKK) att hämta för svensk och dansk ekonomi med en välfungerande arbetspendling över Öresund. Det förutsätter att flera befintliga barriärer raseras.

Carl Johan Sonesson:

– Erfarenheterna av pandemin visar hur känsligt nuvarande regelsystem för skatt och socialförsäkringar är. Det kan för en Öresundspendlare räcka med hemarbete halva veckan för att ekonomin ska försämras åtskilligt och tryggheten minska.

– Vi behöver se över dessa regler, tillägger han.

Katrin Stjernfeldt Jammeh betonar att hemarbete kommit för att stanna. Det kräver nya och modernare regler på både svensk och dansk sida av Öresund.

– Både Sverige och Danmark måste åter tänka in gränsregionen och underlätta för ökad integration, såväl när man utformar arbetsmarknadspolitik och satsar på yrkesutbildningar som när man planerar för infrastruktur, säger hon.

Annons

Greater Copenhagen har i en skrivelse till regeringarna i Stockholm och Köpenhamn lagt fram förslag på hur infrastrukturen och arbetspendlingen över Öresund kan förbättras.

Bland förslagen finns etableringen av ett bilateralt svensk-danskt infrastrukturforum på regeringsnivå för samordnade diskussioner om en Öresundsmetro, en HH-tunnel och andra framtidsprojekt.

”En gemensam infrastrukturplanering över gränsen är nödvändig för att kunna nyttja kapaciteten i väg- och järnvägsnät maximalt”, heter det i skrivelsen.

Annons

– Det är tydligt att det behövs tydligare koordinering och samtal mellan regeringarna. Där är vi i Greater Copenhagen övertygade om att ett bilateralt forum skulle kunna vara rätt väg att gå, säger Carl Johan Sonesson.

Katrin Stjernfeldt Jammeh:

– Om vi hanterar den kommande Fehmarn bältförbindelsen rätt så ger den enorma möjligheter för såväl regionen som för våra länder. Därför måste regeringarna investera i en grön omställning och en större och bättre fungerande arbetsmarknad kring Öresund.

Enligt Greater Copenhagen går Sverige och Danmark årligen miste om fyra miljarder kronor i intäkter på en haltande integration kring Öresund. Foto: Erik Magnusson

Annons

Fakta

Det var en gång...

Greater Copenhagen har inför onsdagens seminarium formulerat en saga om Öresund, inspirerad av Joni Mitchells sång "You don't know what you got till it's gone"..

"Det var en gång... när det inte fanns passkontroller vid gränsen, när skatteregler inte hindrade danska och svenska jobbpendlare, när stängda gränser inte var det normala, när butiker och kaféer i Köpenhamn dignade med svensk personal, när danskarna reste på shoppingtur till Malmö, när danskarna reste till sina stugor i Sverige utan problem, när Sverige var viktigt för att binda samman Danmark (Bornholm), när 20 000 personer dagligen pendlade över Öresundsbron."

Annons

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy