Annons

Annons

Ola Tedin

opinionLedare

Ola Tedin
Tänk om Öresundsregionen låg i Mälardalen.

Detta är en ledare.Tidningens hållning är oberoende liberal.

Nordenminister Anna Hallberg (S).

Annons

Greater Copenhagen genomförde under onsdagen ett seminarium i Köpenhamn om hur Öresundsregionen ska kunna återstartas efter ett och ett halvt år av pandemirestriktioner. Med på arrangemanget var Sveriges och Danmarks socialdemokratiska Nordenministrar: Anna Hallberg och Flemming Møller Mortensen.

Tyvärr verkar mötet inte ha skilt sig särskilt från alla tidigare gånger svenska politiker har mött danska för att prata om integrationen i Öresundsregionen. "Ja, nu är jag här i ett dygn och jag lyssnar och jag har en dialog och den svenska regeringen har också väldigt höga ambitioner", sade Anna Hallberg till radions Studio Ett direkt efter seminariet.

Ett dygn. Och exakt vad man kommit fram till, om ens något, fick lyssnarna inte veta.

21 år efter att den fasta förbindelsen invigdes plågas danskar och svenskar fortfarande av att ländernas lagar och regler ännu inte harmoniserats fullt ut. Lägg därtill gränskontrollerna för inresa i Sverige som infördes 2015. Ovanpå detta har över ett år av pandemirestriktioner dragit ner resandet tvärs över Sundet till ett minimum och skapat nya sätt att arbeta och arbetspendla som inte riktigt ryms i beskattningsreglerna.

Annons

Annons

Med i Köpenhamn var också Moderaternas regionråd Carl Johan Sonesson och Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S). De efterlyser båda ett starkare engagemang från regeringens sida i form av en mer uttalad nationell Öresundspolitik för att regionens arbetsmarknad ska kunna fortsätta att utvecklas och integreras.

"Vi måste återgå till fri rörlighet över Sundet. Regeringarna i både Sverige och Danmark har de senaste tio åren använt stängda gränser som ett universalmedel. Det har inte bara varit ineffektivt och skadat rörligheten. Det har också inneburit att verkligt effektiva åtgärder inte använts" konstaterar Carl Johan Sonesson i onsdagens tidning.

Det är lätt att hålla med. För under de åtta ministrar som haft det nordiska samarbetet på sitt bord sedan Öresundsförbindelsen invigdes har det varit si och så med undanröjandet av de många gränshindren. Portföljen verkar mer ha varit ett steg i karriären som ska avverkas. Här återfinns namn som Leif Pagrotsky, Margot Wallström och Ann Linde, alla (S), som alla gått vidare till större uppdrag. En titt i arkiven ger också vid handen att frågorna varit i princip de samma sedan starten, särskilt när det kommer till var och hur mycket en gränspendlare ska betala skatt, någonting som ytterligare accentuerats under pandemin då många tvingats att jobba på distans från hemmet.

Annons

Annons

Nordenministrar kommer och går. Men integrationshindren i Öresundsregionen består. För efter 21 år av ministermöten finns många integrationshinder kvar och radioinslaget under onsdagen kunde lika gärna ha spelats in 2001, 2o11 eller – som det faktiskt var – 2021.

Att fackministrarna inte orkat komma längre än så här på så många år tyder på att frågan är klart underprioriterad. Det är dags för regeringen att se Öresundsregionen ur ett nationellt perspektiv.

Som man hade gjort om regionen låg i Mälardalen.

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy