Annons

Annons

Annons

Kultur

Bianca Kronlöf: ”Jag vill inte skälla ut de dumma killarna”

Var är grabbarna? I debutboken förespråkar Bianca Kronlöf en manlig, feministisk revolution och berättar varför hon väntade flera år med att polisanmäla sin förövare.

Text: 

Motståndet mot män som engagerar sig är väldigt starkt från andra män, säger Bianca Kronlöf. Foto: Christine Olsson

Annons

Vad gör man när en ny kollega avslöjar under lunchrasten att han har köpt sex? När Bianca Kronlöf hamnade i den situationen för några år sedan övervägde hon att skrika ut: ”Är det någon som vill ha torsk till lunch? För här sitter en!”

Hon bestämde sig för att det var mer konstruktivt att fråga om mannen insåg att han stöttat trafficking-verksamhet. De andra runt matbordet kände sig bara ännu mer obekväma och det slutade med att mannen – förlåt, torsken – fick beröm av de övriga kollegorna för att han hade vågat berätta.

Komikern och skådespelaren Bianca Kronlöf återger händelsen i sin nya bok ”Brev till mannen”, som ett exempel på hur lite man kräver av män.

– Vi kommer aldrig uppnå jämställdhet om männen inte engagerar sig, förklarar hon från baksätet på en taxi.

Annons

Hon är på väg till förlaget i Stockholm där hon för första gången ska få se boken i tryck. Den föddes ur djup förtvivlan. Var fan är grabbarna i jämställdhetsdebatten?

Annons

I våras publicerade Bianca Kronlöf tre öppna brev på Instagram efter att SVT sänt en dokumentär om Soran Ismail. Hon kritiserade sexismen inom humorbranschen och kollegor som inte verkade ta sexbrotts-anklagelser på allvar.

Bianca Kronlöfs videor på Instagram var snabbt uppe i en miljon visningar. Kvinnliga komiker delade inläggen medan manliga kollegor skickade uppmuntrande ord privat.

– Det här är ohållbart. Man kan inte ha sin revolutionära näve knuten i fickan. Den måste upp i luften, säger Bianca Kronlöf.

Det har aldrig handlat om kvinnor mot män, utan om de som kämpar mot våldet och de som inte gör det, säger Bianca Kronlöf. Foto: Christine Olsson/TT

Nu ska allt ut, tänkte hon. På två månader skrev hon boken som består av 26 brev adresserade till olika typer av män.

– Jag vill inte skälla ut de dumma killarna utan förklara varför det är extremt viktigt att de engagerar sig.

Kronlöf varvar analyser med handfasta tips, och dödligt allvar med drastisk humor. I ett kapitel skriver hon om paniken över att ligga med en tjej för första gången. Det är förmodligen första gången i världshistorien som någon dragit jämförelser mellan att utföra oralsex och att gå vilse på på Ikea.

– Många män blir rädda för det feministiska samtalet. Jag ville att vissa brev skulle vara roliga och lättsamma.

Men Bianca Kronlöf tar även upp egna såriga erfarenheter. Det gör rejält ont i hjärtat att läsa hennes brev till sin förövare, ex-pojkvännen som försökte bryta ner henne och som till slut förgrep sig på henne.

Annons

– En slogan i den feministiska rörelsen har alltid varit: Det privata är politiskt. Då kan man inte skriva en sådan här bok utan att gå in i det som är privat för en själv. Det har varit en skitjobbig bok att skriva för jag har behövt vara hundra procent ärlig.

Annons

– Jag börjar gråta nu … Man kan inte hålla det på armlängds avstånd utan man måste in i skiten eftersom det handlar om våld.

Bianca Kronlöf drog sig för att formulera just det kapitlet. Hon var föräldraledig och kände att hon inte kunde skriva det samtidigt som hon ammade sitt barn. ”Det blev för sjukt att hålla i henne samtidigt”, säger hon.

Ex-partnern hade lovat dyrt och heligt att han aldrig skulle utsätta någon igen. Men när Kronlöf flera år senare fick höra att det fanns fler offer gick hon till polisen. Det var alltså mer av omtanke för andra, än för sig själv, som hon anmälde.

– Det var fruktansvärt att upptäcka det, säger hon kort.

Polisanmälan ledde aldrig till någon rättegång men innebar ändå ett slags läkning. Och själva brevet till förövaren visade sig till slut vara lättare att skriva än hon trott.

– Mina timmar i terapisoffan har funkat. Jag är en hel människa nu. Det är också viktigt att säga, att man som offer kan gå vidare.

Bianca Kronlöf som Liana i SVT-serien "Deg". Foto: Ita Zbroniec-Zajt

Taxin är framme vid förlaget och Bianca Kronlöf får äntligen se den färdiga boken. Den blev lagom lång, runt 130 sidor. Man behöver inte vara orolig för att den tar ”trehundra år att läsa”, som hon uttrycker det.

Annons

Samtidigt är hennes nya målgrupp inte helt lätt att nå.

– Män med dålig kvinnosyn kommer inte att lyssna på mig. De kommer bara att lyssna på andra män. Det är jättejobbigt för mig att erkänna det och förhålla mig till det.

Men då läser de inte den här boken heller?

– Det är en relevant fråga. Kommer män att läsa den här boken överhuvudtaget? Man får kanske gå via kvinnorna – ge den till sin pojkvän, sin kompis, sin son.

Annons

Bianca Kronlöfs sambo avrådde henne från att kalla boken ”Brev till mannen” – titeln kunde uppfattas som anklagande – men hon har ansträngt sig för att den inte ska uppfattas som en fullständig nedsabling av det andra könet.

Samhällsdebatten handlar ofta om vad män inte ska göra: inte slå, inte våldta, inte kränka. Kronlöf vill därför ge förslag på saker de kan göra. Hon återkommer till att också männen är offer för patriarkatet.

När jag frågar om hon är orolig för att uppfattas som en mansguru, svarar hon snabbt:

– Det är ingen fara. Hittills i historien har det inte funnits så många mansgurus som varit kvinnor. Det är den minsta farhågan jag har med boken, att män ska tycka om den.

Det ska också sägas att kvinnor inte beskrivs som rena helgon i boken. Bianca Kronlöf skriver bland annat: ”Snubbarna backar varandra även om kompisen anklagats för våldtäkt. Kvinnor backar inte ens varandra om vi använder fel ord”.

Kraven på perfektion är ibland extrema, påtalar Kronlöf och nämner att kvinnliga skribenter som anses säga något ”lite fel” kan stämplas som problematiska av andra kvinnor.

– Antingen är du Moder Teresa eller så kommer du få så mycket kritik att det är jobbigt. Det känner männen av i det feministiska samtalet. Man är rädd för att få en smäll om man sticker ut hakan.

Annons

Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott. Helena af Sandeberg och Bianca Kronlöf i SVT-serien "Deg". Foto: Ulrika Malm/SVT

I september är Bianca Kronlöf dubbelt aktuell. Hon och Helena af Sandeberg har huvudrollerna i Levan Akins nya SVT-serie ”Deg” som hade premiär i måndags. Kronlöf spelar Liana, en ensamstående mamma vars pojkvän sitter i fängelse.

Liksom i boken är jämställdhetsfrågorna i centrum: pojkvännen kom över 47 miljoner kronor i ett rån men Liana och dottern fick inte en spänn. Hon fastnar i en skuldspiral och kämpar för att dottern ska få tak över huvudet.

Annons

Kronlöfs gestaltning av Liana är påtagligt fysisk från den allra första scenen där hon rusar in i en matbutik och desperat ögnar priserna.

– Att vara fattig är fysiskt, det är ett rörelsemönster. I affären går du direkt till reahyllan, säger hon.

Även Helena af Sandberg spelar en kvinna på gränsen till nervsammanbrott i ”Deg”, den misslyckade företagaren Malou som av en slump hittar väskan med rånbytet.

Rollerna specialskrevs för dem, vilket Bianca Kronlöf beskriver som en otrolig present till en skådespelare. Representationen inom tv- och film har annars varit långt ifrån perfekt. Vissa tror att det räcker med att krydda killgänget med en tjej eller att ha en kvinnlig huvudroll per decennium, säger Kronlöf.

Men det börjar bli bättre. Och i ”Deg” utgörs motorn av inte en utan två kvinnor som skildrar klassystemet ur olika perspektiv.

– Det finns så många bra svenska serier och kvinnorollerna blir allt mer komplexa. Det gör mig väldigt glad.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan